Nya skills, kunskaper och kompetensutveckling digitalt

Vi ger dig tips på givande kurser och utbildningar som ger dig nya kunskaper och inspiration. Kompetensutveckling var du vill, när det passar dig.

Framtidssäkra din potential genom rätt kompetens

I takt med den digitala utvecklingens framfart möter vi ett samhälle som förändras snabbare än någonsin. Vi behöver alla vara i ett ständigt lärande.

Genom att sträva efter att fortlöpande utveckla dig själv i din yrkesroll samt att bygga vidare på din kompetens, så lägger du grunden för att följa med utvecklingen och att kunna möta upp de nya krav som ställs på dig som anställd, förtroendevald eller egenföretagare.

Unionen erbjuder medlemmar och förtroendevalda kompetensutbildning genom e-kurser och har dessutom flertalet medlemsförmåner för dig som vill fortbilda dig. Vi har också arbetat hårt för att få till det omställningsstudiestöd som nu finns på plats, och som gör det ekonomiskt möjligt för dig som är mitt i arbetslivet att framtidssäkra din kompetens.

Men det finns mer att upptäcka. Visste du att några av världens mest ansedda universitet erbjuder gratiskurser? Läs mer om det längre ner på sidan.

Kurser i facklig fördjupning – för dig som vill lära dig mer om fackliga frågor

Jag och kollektivavtalet – vad du får och vad du kan göra själv för att påverka din egen utveckling

Vad innebär egentligen kollektivavtal ? Och vad är den svenska modellen ? I e-kursen ”Jag och kollektivavtalet” får du kunskap om vad som ingår i kollektivavtal . Om vad som ingår ”automatiskt” och vad du själv kan göra för att maxa värdet av kollektivavtalet, hur du kan påverka din egen karriär och löneutveckling – genom kollektivavtalet.

Öppna kursen Jag och kollektivavtalet

Koll på utvecklingsavtalet

Utvecklingsavtalet sätter ramarna för inflytande och utveckling på arbetsplatsen. I kursen får du lära dig mer om hur du och dina kollegor kan använda och anpassa avtalet för att utveckla medbestämmandet på just er arbetsplats.

Öppna kursen Koll på utvecklingsavtalet

Bättre arbetsmiljö – eBAM

Lär dig om arbetsmiljö, från grunden. Vill du veta vilka lagar och regler som gäller, samt hur ni kan jobba förebyggande för att förbättra trivsel och säkerhet på din arbetsplats?

Prevents eBAM-ubildning ger grundläggande kunskaper i arbetsmiljö, och kunskap i hur arbetsmiljöförbättringar kan genomföras i organisationen.

Kursen vänder sig till både arbetsmiljöombud och chefer plus alla andra som vill lära sig arbetsmiljö från grunden. Kursen ordnas av Prevent, dit du också vänder dig med eventuella frågor. Läs mer om eBAM och anmäl dig.

Lönekartläggning och analys enligt diskrimineringslagen

I den här webbkursen går Peter Tai Christenssen, Unionens utredare inom området Lika rättigheter och möjligheter, igenom arbetet med lönekartläggning och analys enligt diskrimineringslagen. Syftet med kursen är att du ska få kunskap om de olika steg som ingår i arbetet med lönekartläggning och analys och känns till vilka begrepp som används.

Öppna kursen Lönekartläggning och analys enligt diskrimineringslagen

Aktiva åtgärder mot diskriminering i arbetslivet

En guide framtagen av Diskrimineringsombudsmannen. Arbetsgivare har ett ansvar att motverka diskriminering och verka för lika rättigheter och möjligheter i verksamheten. Den ger en inblick i de olika områdena som omfattas av lagen och ger vägledning i hur arbetet ska gå till, med tips och exempel på frågor som kan vara till nytta i arbetet. Guiden vänder sig till både arbetsplatsombud och chefer, men förstås också till dig som vill veta mer om vad som gäller.

Starta guiden Aktiva åtgärder mot diskriminering i arbetslivet

Karriär, nya skills och personlig utveckling

Ditt utvecklingssamtal

E-kursen Utvecklingssamtalet ger dig smarta tips och råd om hur du kan utföra ett bra utvecklings- och medarbetarsamtal, både i rollen som chef och som medarbetare.

Öppna Utvecklingssamtalet

Chefsskolan - lyckas i rollen som chef och ledare

I utbildningen går du in i rollen som chef i en virtuell värld i företaget Ypsilon. En e-kurs i tre delar - baskunskaper, användbara verktyg och fördjupningsuppgifter.

Öppna kursen Chefsskolan

Hålla utvecklingssamtal – för dig som chef

En kurs med fokus på hur du som chef kan utvecklingssamtal som utvecklar såväl dina medarbetare som organisationen i helhet.

Öppna Hålla utvecklingssamtal

Bli en stjärna på LinkedIn: Stick ut från mängden genom 12 enkla steg

Bygg och kommunicera ditt personliga varumärke genom att skapa en professionell LinkedIn-profil. Charlotte Hågård är kursledaren som ger dig de verktyg du behöver för att på bästa sätt fylla din LinkedIn-profil med ett intresseväckande innehåll.

Mer om ”Bli en stjärna på LinkedIn”

Unionens digitala event

Kostnadsfria event för dig som är medlem. Inbjudna gäster delar med sig av sina perspektiv på aktuella frågor och engagerande ämnen.

Mer om Unionens digitala event

Medlemsrabatter på utbildningar

För chefsmedlemmar – ledarskapsutbildningar
25% rabatt på tre utvalda utbildningar; IHM Personligt Ledarskap, IHM Agil Förändringsledning och IHM Business Management.
IHM Business School

För egenföretagarmedlemmar – kurser i digital marknadsföring
En kostnadsfri digital workshopinspelning via Unionen.se av Hillman Academy.
25% rabatt hos Hillman Academy genom två unika medlemserbjudanden.
Hillman Academy

Onlineutbildningar med världens främsta universitet som arrangörer

edX – Gratiskurser – MOOCs (Massive Open Online Courses) – inom humaniora, matematik och IT från prestigeuniversitet som MIT, Oxford, Harvard, Sorbonne, Karolinska Institutet med flera.

Gå till edX

Codecademy – 45 miljoner utbildade så här långt. Lär dig koda online och hjälp till att öka upp siffran över antalet utbildade programmerare ännu mer.

Gå till Codecademy

Coursera – fler än 3900 kurser inom ämnen som grafisk design, personlig utveckling, programmering, analys med mera från exempelvis Stanford, Yale och Lunds Universitet. Kurserna är gratis, men du kan behöva betala om du vill ha certifikat eller examen.

Gå till Coursera

FutureLearn – med devisen ”learn anything” samarbetar FutureLearn med brittiska universitet, men även globala företag och organisationer. Många utbildningar är gratis.

Gå till Futurelearn

SkillUp - kurser inom AI, projektledning, cybersäkerhet, Power BI, agilt och scrum. Gratis onlinekurser.

Gå till Simplilearn skillup

Ännu mer kompetensutveckling!

Bokföringsskolan
E
n passande kurs för dig som vill lära dig grunderna i bokföring,  allt från lagar och regler till hur du deklarerar moms. Företaget Visma bjuder på en gratiskurs inom bokföring.

Digitalakademin
Nya kunskaper för en digital värld, i Googles och Almis regi. Grundkurser i SEO, stärk dig själv-kurser, bygg upp ditt företag, och mycket mer. Gratis och betalcertifieringar tillgängliga. Gå till Digitalakademin

OpenDigi
Arbetsförmedlingens bjuder på kurser för att öka kunskap och intresse för digitalisering, som ger dig förutsättningar att öka din digitala kompetens. Kurserna är korta, enkla och går lika bra att göra på mobil som på dator. Gå till OpenDigi

LinkedIn Learning
Kurser inom allt från att leda team till UX. Tillgängligt för dig som betalar premiummedlemskap i LinkedIn. Erbjuder en gratismånad. Gå till LinkedIn Learning

Moderskeppet
Lär dig grunderna i Photoshop, fotografering och videoredigering. Bra utbud av onlinekurser

Ted.com – TED Talks.
De främsta föreläsarna serverar sina ”best of-tankar.” Inspireras av allt möjligt, kanske får du tips på vad nästa steg i din arbetslivsresa ska bli? Gå till TED Talks Career

Kurser för dig som förtroendevald

Bygg på din fackliga kompetens och kunskap genom att gå en kurs!

Utveckling och utbildning för dig som chef

Vill du utvecklas i din roll som chef? Värdefulla erbjudanden, mentorskap, gå på chefscoachning eller vidareutbilda dig genom att gå en kurs eller börja en ny utbildning.

Kompetensutveckling för dig som egenföretagare

Du kan behöva olika typer av kompetensutveckling vid olika skeden i företagets utveckling. för att skapa trygghet för din framtid.

Minimera