Kongress 2023

Kongressen är Unionens högsta beslutande forum, där 260 medlemsvalda ombud samlas för att besluta om Unionens riktning framåt. Kongressen hålls i Karlstad 9–13 oktober 2023.

Kongress 2023

Nyheter från kongressen

Vi måste värna demokratin!

16 oktober kl 17.00 I torsdags gästades kongressen av TCO :s ordförande Therese Svanström. Talet handlade till stor del om de hot demokratin står inför, även här i Sverige. Therese manade på oss att våga höja rösten, ställa krav på arbetsgivare och politiker och stå stadigt i våra demokratiska värderingar.
Vi kan visa att en annan väg är möjlig

Vinnarna av Heja!-priset

12 oktober kl 19.00 På torsdagskvällen delades årets Heja!-pris ut till ett gäng förtroendevalda som har gjort stor skillnad för sina kollegor och arbetsplatser.
Årets Heja!-pristagare 2023

Peter Hellbergs tack till kongressen

12 oktober kl 17.00 Nyvalda förbundsordföranden ajournerar kongressen och riktar ett stort tack till både organisatörer och kongressledamöter.
Se och läs hela talet

Kongressen ajourneras – fortsätter digitalt

12 oktober kl 16.45 Istället för att avslutas på torsdagskvällen fick kongressen ajourneras. Trots sena sittningar fanns 11 motioner kvar att behandla, och kongressen valde att lägga till en extra kongressdag i digitalt format.
Kongressen fortsätter digitalt

Beslut om utvecklad roll för regionstyrelserna

12 oktober kl 16.30 Kongressen beslutade om stadgeändringar för att stärka och tydliggöra regionstyrelsernas roll. Det handlar om att knyta ihop förbundet, öka engagemang och delaktighet samt att stärka den regionala rösten.
Nytt i stadgarna om regionstyrelsens roll

Läs alla nyheter>>

Underlag till kongressen

Här hittar du alla handlingar och underlag till kongressen. Logga in för att ta del av dem!

Tid och plats

• Digital uppstartsdag söndag den 1 oktober 2023 (halvdag eftermiddag )

• Fortsätter i fysisk form den 9-13 oktober 2023 på Karlstad CCC (Congress Culture Center)

Många röster. Gemensam styrka.

Det är parollen för Unionens kongress 2023. Den sammanfattar vårt fokus på att bli ännu fler och mer engagerade medlemmar som gör våra röster hörda, på jobbet och i förbundet. För att det är så vi tillsammans blir en ännu starkare facklig kraft, på varje arbetsplats och hela arbetsmarknaden.

Unionens kongress 2023

Unionen är en demokratisk organisation, där alla medlemmar är med och fattar beslut på olika nivåer. Det högsta beslutande forumet är kongressen, som sker vart fjärde år. På kongressen beslutar medlemsvalda ombud hur Unionen bäst tillvaratar medlemmarnas intressen de närmaste fyra åren.

Vilka beslut fattas på kongressen?

Kongressen 2023 kommer att besluta om bland annathandlingsprogram, strategisk inriktning, ekonomi, stadgar, arbetsmiljöpolitisk och lönepolitisk plattform samt motioner. Kongressen väljer också förbundsstyrelse

Vad är en kongressdelegation?

Du som är kongressombud ingår i en kongressdelegation, som består av de kongressombud som valdes på din regions årsmöte , regionrådet, i april 2022. Kongressdelegationen kommer att sammankallas innan kongressen och tillsammans få diskutera förbundsstyrelsens förslag, motioner och annat som ni ska fatta beslut om på kongressen.

Help us make Unionen better

Did the information on this page help you?

Betyg