Kompetensutveckling för dig som egenföretagare

Regelbunden kompetensutveckling kan skapa trygghet för din framtid.

Din kompetensutveckling

För att skapa en trygg framtid för dig som egenföretagare kan en del vara att ta ansvar för din  kompetensutveckling . Genom att hålla din kompetens uppdaterad håller du dig attraktiv som egenföretagare, vilket kan hjälpa dig att snabbt hitta nya uppdragsgivare eller kunder om du skulle behöva.

Du kan behöva olika typer av kompetens vid olika skeden i företagets utveckling. Exempelvis:

1. Yrkeskompetens
    Utmaningen ligger ofta i att hålla den uppdaterad över tid.
  2. Driva företag
    Det finns mycket stöd och hjälp att få när det kommer till att driva företag. Bland annat kan du få hjälp och vägledning via myndighetsinformation som finns samlad hos verksamt.se och av förmåner genom ditt medlemskap.
  3. När företaget ska växa
    Om du befinner dig i ett skede där lönsamheten är god och du söker vägar för att få företaget att växa kan du behöva hjälp från utomstående. Tillväxtföretag ställer högre krav på finansiell kompetens, administration, ledarskap och marknadsföring. Kanske behöver du skaffa dig en mentor, eller söka hjälp hos en affärsinkubator.

Frågor att ställa till dig själv:

• Hur förvärvar du ny kunskap?
    Investera i dig själv: Gå exempelvis kurser, utbildningar och läs böcker.
  • Vem frågar du om råd?
    Se till att träffa människor som ger dig feedback. Boka en tid med Unionen Egenföretagares affärscoacher.
  • Vilka nyheter formar ditt yrkesliv?
    Följ branschpress eller bloggar med branschnyheter så missar du inte viktig information.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg