Ge positiv och negativ feedback – för dig som chef
Feedback är ett av de viktigaste verktygen som du som chef har för att stötta dina medarbetare. Syftet med feedback är att hjälpa medarbetaren att utvecklas.
Feedback är ett av de viktigaste verktygen som du som chef har för att stötta dina medarbetare. Syftet med feedback är att hjälpa medarbetaren att utvecklas.
Vi människor lever i sociala sammanhang som påverkar vårt beteende, våra känslor och vår utveckling. Det gäller även på arbetsplatsen för dig och dina medarbetare. Om arbetsmiljön är trygg och stöttande, uppmuntrande och engagerande och arbetsuppgifterna känns varierade och meningsfulla – då kommer dina medarbetare att åstadkomma bättre resultat, samarbeta mera, stanna kvar i anställningen under en längre tid och själva utvecklas i takt med arbetets krav.
Feedback är ett av de viktigaste verktygen som du som chef har för att stötta dina medarbetare. Att ge dem beröm när de lyckas och att hjälpa medarbetaren att utvecklas när de behöver.
Alla behöver få veta hur deras arbetsinsatser uppfattas. Det betyder inte att alla uppskattar feedback lika mycket utan du måste lära känna dina medarbetares preferenser vad gäller hur din feedback ska kommuniceras. Du som chef måste ta initiativ till att ge feedback och det räcker inte med en gång per år vid utvecklingssamtalet.
All feedback måste vara konstruktiv
All feedback måste vara konstruktiv, det vill säga din återkoppling ska stärka ett lyckosamt beteende och hjälpa medarbetaren att utvecklas. Medarbetarna ska gå stärkta ur dessa samtal.
Om det gäller allvarliga brott så som mobbning, sexuella trakasserier, illojalitet, brott mot säkerhetsföreskrifter etcetera kan du läsa mer om Det svåra samtalet: Att ge allvarlig kritik – för dig som chef.
Det är lätt att glömma bort vikten av att ge positiv feedback. Som chef kan man tycka att medarbetare som gör sina arbetsuppgifter bara har gjort sitt jobb. Ibland är det också precis så som medarbetarna själva tänker ”Jag gjorde ju bara mitt jobb. Inget att tacka mig för.” Men de allra flesta behöver ändå höra eller få bekräftat att deras jobb är uppskattat.
En bra modell för att få in feedback på ett naturligt sätt är att boka in ett 5-15 minuters avstämningsmöte med var och en av dina medarbetare varje vecka.
”Har man gjort fel, vill man ju veta det” säger många medarbetare. En kritisk eller konstruktiv negativ återkoppling är därför något som många medarbetare uppskattar. En del chefer drar sig emellertid för att ge negativ feedback eftersom de inte vill göra en medarbetare upprörd eller fördärva relationen. Följden blir då dessvärre att vissa beteenden kan cementeras, företagskulturen snedvrids och medarbetaren får inte chansen att utvecklas och leverera de resultat som annars vore möjligt.
Alltför många chefer drar sig för att ge negativ feedback
Så fort du tänker att ”det här var inte i linje med vår företagskultur, eller vårt sätt att utföra det här arbetet” så finns det skäl för dig att ta ett samtal och ge negativ feedback.
Ett samtal för att ge negativ feedback bör innehålla dessa fem delar:
Får du med dessa delar gör du tillvaron enklare för dig själv och din medarbetare.
Om du vill lära dig mer om att hålla svåra samtal kan du få hjälp från vår digitala föreläsning här nedanför. I den går vi igenom några typiska svåra samtal som man som chef kan ställas inför.