Allt om nya arbetslivet

Känns det lite hybridjobbigt just nu? Krångligt, spännande, konstigt, yeah, bläh eller bara nytt? Hur får vi det flexibla arbetslivet att funka för dig och dina kollegor, och arbetsgivaren? Tillsammans gör vi det nya normala till det nya optimala.

Glad tjej och missnöjd kille tittar på varandra

Guide till hybridarbetslivet:

Frågor om distansarbete? Vi har svaren!

14 tips för lyckade hybridmöten

Så gör ni en distansarbetspolicy

Test: Vilken hybridjobbartyp är du?

Unionens undersökning bland tjänstemän i privat sektor visar:

• Mer än hälften uppger att de framöver kommer att jobba helt eller delvis på distans. Ännu fler (3 av 4) önskar att de kunde göra det.

• Den främsta anledningen till att man vill jobba på distans är att man sparar tiden det annars tar att ta sig till och från jobbet.

• Var tredje jobbar fler timmar än vanligtvis när de jobbar på distans

Expertens svar om vad som gäller i det nya arbetslivet

När många gärna fortsätter jobba på distans för arbetsro och balans, kommer andra tillbaka till kontoret för social kontakt och effektivt samarbete. Men de flesta vill mixa och maxa.

Kan min chef bestämma vilka dagar jag ska jobba hemifrån och vilka dagar jag ska vara på kontoret?

Svar: Ja, det kan din chef göra. Det ligger inom ramen för arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet.

Jag har kommit överens med min chef om att jag jobbar hemma på fredagar. Nu har jag blivit kallad till ett fysiskt möte på jobbet på en fredag. Kan välja att inte delta?

Svar: Ha en dialog med din chef om vad er överenskommelse innebär i konkreta situationer som den som du beskriver här.

Har jag rätt att köpa en bra väska för att bära min dator fram och tillbaka till kontoret, på arbetsgivarens bekostnad?

Svar: Nej, det finns ingen sådan allmän rättighet. Prata med din chef om ditt önskemål.

Fler frågor och svar

Bli en mästare på hybridmöten - 14 tips

• Testa tekniken i förväg. Inget tar död på ett momentum så effektivt som strul med uppkoppling, ljud eller bild. Är du arrangör, ge dig själv lite tid att testa detta innan mötesstart.
  • Bli kompis med kameran. När du pratar, försök att ta kontakt även med dem som deltar digitalt. Kolla regelbundet in i kameran (i alla fall hälften av tiden), inte bara på dem som är närvarande i rummet.

• Anpassa aktiviteter. Om du planerar en aktivitet för att få upp energin, se till att välja en som även online-deltagare kan delta i, som ett quiz, eller en mentometer-undersökning.

Här finns ytterligare 11 mästartips!

Test: Vilken hybridjobbartyp är du?

Var vill du jobba och varför i det nya flexibla arbetslivet? Svara på kvicka frågor och bli en kontorsfantast, hembinatör, familjepusslare eller nåt helt annat!

Här är frågorna som bör besvaras i en distansarbetspolicy

• I vilken omfattning är distansarbete tillåtet? Finns det särskilda dagar, eller ett visst antal dagar, som arbete ska ske på det gemensamma kontoret.
  • Finns det tider när den anställde ska vara tillgänglig för kommunikation?
  • Vem beslutar om distansarbete och på vilka grunder fattas beslutet?
  • Vilken slags kontorsutrustning erbjuder arbetsgivaren vid distansarbete? Hur installeras och underhålls den?
  • Finns det krav från arbetsgivaren för att godkänna en distansarbetsplats (t ex säkerhetskrav för att hindra stöld, cyberattacker eller förstörelse)?
  • Vilka arbetsuppgifter får respektive får inte, utföras på distans?
  • Hur säkerställs pauser och raster?
  • Hur ska kommunikationen med kollegor och chefer ske på distans?
  • Vilken utbildning ska den anställde få?
  • Vart kan den anställde vända sig för att få hjälp och stöd eller rapportera brister?

Forskaren tipsar - så växlar du bäst mellan hemarbete och kontoret

Såväl forskare som företagsledare tror att hybridjobbet är här för att stanna. Men att variera mellan hemmet och kontoret kräver ett delvis annat upplägg. Här är sex saker att tänka på i det nya normala.

Hybridjobbrådgivning ingår!

Som medlem får du snabbt svar på alla frågor om nya arbetslivet av vår fackliga rådgivning.

Så här tycker Unionen

Unionen har i grunden en positiv syn på att anställda får möjlighet att jobba på distans. Men det ska bygga på ömsesidig frivillighet mellan arbetstagare och arbetsgivare och ses som ett komplement till arbete i arbetsgivarens lokaler. Ett viktigt område är arbetsmiljön, som arbetsgivaren är ansvarig för, och att du mår bra på och av jobbet samt att det finns en balans i arbetslivet

Unionen tycker att:

• Det är positivt att anställda får möjlighet att jobba på distans. Men distansarbete ska bygga på ömsesidig frivillighet mellan arbetstagare och arbetsgivare och ses som ett komplement till arbete i arbetsgivarens lokaler. I arbetsgivarens lokaler behöver finnas tillräckligt med utrymme och kontorsplatser för att arbetstagare inte ska tvingas till distansarbete.
  • En utveckling mot ett ökat distansarbete får inte leda ökade risker för ohälsa, olycksfall i arbetet eller ökad arbetsmängd. Riskbedömningar ska göras även för distansarbete. Arbetsgivare behöver säkerställa att chefer och  arbetsmiljöombud  får tillräckliga kunskaper för att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete vid distansarbete.
  • Distansarbete ska bygga på att det finns tillit mellan chef och medarbetare och att medarbetarnas integritet respekteras.
  • Distansarbete ska inte påverka kompetens-,  karriär - eller  löneutveckling . Arbetsgivaren ska stå för arbetsmiljörelaterade kostnader. I övrigt bör fördelning av kostnader hanteras i överenskommelser på arbetsplatsen. Om arbetstagare tvingas utföra arbete i egen bostad ska dock arbetsgivaren stå för alla kostnader som uppkommer.

Rapport: Unionens politik om distansarbete i tiden efter covid-19

För dig som är förtroendevald

Konkreta planer på och funderingar kring ett fortsatt omfattande distansarbetet väcker många frågor ute på arbetsplatserna. Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna för dig som är förtroendevald.

För dig som är chef

Det kan uppstå frågetecken i samband med distansarbete. Här är frågor och svar som kan hjälpa dig som chef i hur du kan agera för att det ska bli bra för alla i olika situationer.

Svaret på alla dina jobbfrågor: Bli medlem

Inte med i Unionen än? Gör som 685 000 andra i det privata arbetslivet och få råd, stöd och inflytande över arbetslivets alla frågor. Från ingångslön till pension.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg