Vänd på fördomarna. För ett öppet arbetsliv!

Vi är varandras arbetsmiljö och har tillsammans ansvar för en inkluderande arbetsplats. Tänk ett varv extra och undvik fördomsfulla frågor så får vi ett arbetsliv där alla kan leva sitt liv som sig själva.

Vänd på fördomarna

9 tips för en inkluderande arbetsmiljö:

• Säg gärna ”alla, oavsett kön” snarare än ”män och kvinnor”.
  • Raljera inte över ordet ”hen”. Hen är ett pronomen och ett viktigt ord för många människor som varken identifierar sig som kvinna eller man.
  • Använd inte nedvärderande ord om hbtqi-personer. Är du osäker på om ett ord är nedsättande, välj hellre ett annat.
  • Använd inte hbtqi-personer som allmän frågelåda. Är du nyfiken, kolla först om det är okej att fråga. Och ställ inte frågor som är så intima att du själv inte skulle vilja svara på dem.

Gör din egen hbtqi-fikasnackare!

Få igång samtalet på jobbet om fördomar och vad vi kan göra för att hjälpa varandra vara inkluderande och inte diskriminerande. Ladda ner PDF:en, skriv ut och tejpa ihop. Placera den på ett fikabord och hör samtalet komma i gång.

Egentligen kan du inte veta vilken sexuell läggning en person har om inte personen ifråga själva har valt att berätta.

• Säkerställ att toaletterna på arbetsplatsen är könsneutrala. Om ni har omklädningsrum och det finns behov av ett enskilt rum för ombyte, ordna det!
  • Skratta inte med om det dras homofobiska eller transfobiska skämt i fikarummet. Tala om att du inte uppskattar dessa. Det spelar ingen roll om någon på arbetsplatsen är (öppet) homo- eller bisexuell, queer eller har en transidentitet. En kränkande jargong är alltid skadlig för arbetsmiljön.
  • Ofta tas det för givet att människor är heterosexuella, men egentligen kan du inte veta vilken sexuell läggning en person har om inte personen ifråga själv har valt att berätta. Använd därför gärna könsneutrala ord som partner och sambo hellre än flickvän, pojkvän, maka eller make när du frågar om kollegors familjeförhållanden.
  • Oavsett vilken sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck du har bör du ställa dig frågan hur enkelt det vore att berätta att du är hbtqi-person på din arbetsplats. Om svaret är att det inte skulle ses som en självklarhet bör du lyfta frågan med dina kollegor om hur ni tillsammans skapar förutsättningar för öppenhet på jobbet.

Fler checklistor för alla diskrimineringsgrunder

Rätten att vara sig själv på jobbet är en viktig fråga för lokala fackklubben.

Marie, ordförande för Unionen-klubben på Nordic Choice Hotels, från boken Arbetsplatser i regnbågens alla färger.

Likabehandlingsombud gör skillnad

Som likabehandlingsombud är du pådrivande för att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter i arbetslivet.