Arbetsgivaralliansen - Idrott

Här hittar du alla avtal som hör till ditt kollektivavtal. Du hittar också sammanfattningar med de senaste ändringarna i avtalen, och förklaringar till hur avtalsvillkoren ska tolkas.

Avtalsinformation

En kort sammanfattning av de viktigaste punkterna i avtalet.

Allmänna anställningsvillkor

Avtal om vilka allmänna villkor som gäller för exempelvis arbetstid, övertidskompensation, semester, sjuklön, ledighet, uppsägning med mera. I texten finns också Unionens tolkningar av villkoren, så att avtalet ska bli lättare att tillämpa.
Avtalets ursprungliga förhandlingsprotokoll.

Lön

Lönenivåer och övrig information kring löneprocessen.
Till dig som löneförhandlar för medlemmarna på din arbetsplats. Här finns kommentar till löneavtalet, bakgrund till de senaste avtalsförhandlingarna samt en vägledning för arbetet med löner.

Övriga gällande avtal

Aa-LO-PTK Samverkansavtal, avtal om arbetsmiljö,likabehandling och kompetensutveckling. Reviderat och gäller från 1 januari 2015.
Kollektivavtal för:
Organisationer & Föreningar

Avtalsperioden 2017-2020

Avtalsperioden
Nytt avtal har tecknats för perioden 1 november 2017 - 31 oktober 2020.

Nationaldagen - vad gäller?
Enligt överenskommelse med Arbetsgivaralliansen från 2007 (i samband med att Nationaldagen blev röd och annandag pingst "svart") så gäller följande:
"Avlösning av införandet har skett genom att dag före alla helgons dag blir arbetsfri. Om denna dag på enskild arbetsplats redan är ledig dag ska motsvarande ledighet (halvdag) läggas ut vid annan tidpunkt under året. Överenskommelse om förläggning sker mellan arbetsgivare och arbetstagare".

Samverkansavtalet och förhandlingsordningen
Under den förra avtalsperioden gjordes en revidering av Samverkansavtalet och förhandlingsordningen. Det reviderade Samverkansavtalet och det nytecknade avtalet om arbetsmiljö, likabehandling och kompetensutveckling gäller fr.o.m. den 1 januari 2015. Den reviderade förhandlingsordningen gäller fr.o.m. den 1 januari 2016.

Avtal du omfattas av
Det finns många avtal för detta område, de viktigaste är samlade i Tjänstemannaavtalen 2017-2020".
Nu finns även Unionens tolkningar till avtalen i ny utgåva.

(Uppdaterad 2018-02-05)

Nyckelord: