Systematiskt arbetsmiljöarbete gynnar alla
Ett förebyggande, systematiskt arbetsmiljöarbete leder till en bra arbetsmiljö som gynnar alla. Här kan du läsa om vad det innebär och hur man gör.
Ett förebyggande, systematiskt arbetsmiljöarbete leder till en bra arbetsmiljö som gynnar alla. Här kan du läsa om vad det innebär och hur man gör.
Systematiskt arbetsmiljöarbete, även kallat SAM, syftar till att alla arbetsgivare ska arbeta förebyggande och genomföra åtgärder så att de anställda inte skadas, blir sjuka eller på annat sätt far illa. Det ska vara en naturlig del i den dagliga verksamheten i en organisation.
Det mesta som sker eller planeras i en verksamhet har eller kan få påverkan på arbetsmiljön. Eftersom verksamheter skiljer sig åt mellan branscher och företag, så måste det praktiska arbetsmiljöarbetet anpassas efter de förhållanden som råder på varje specifik arbetsplats.
Systematiskt arbetsmiljöarbete enligt AFS 2001:1 är ett lagkrav som alla måste följa.
Arbetsledning och arbetsorganisation
Arbetsmängd
Arbetsställningar och arbetsrörelser
Arbetstempo och arbetstid
Arbetsuppgifternas innehåll
Handlingsutrymme
Möjlighet till inflytande, samarbete
Lika eller olika möjligheter och villkor för kvinnor och män
Upptäcka och åtgärda risker i tid
Främja goda arbetsförhållanden, motverka stress och förebygga onödiga sjukskrivningar
Bidra till bättre ekonomi i organisationen
Skapa ordning och reda i organisationen
Främja trivsel, engagemang och goda prestationer
För att lyckas med det systematiska arbetsmiljöarbetet är det viktigt att arbeta förebyggande och regelbundet. Vänta inte tills någon blir sjuk eller råkar ut för en olycka. Reagera genast på diskriminerande och kränkande handlingar. De är ofta ett tecken på att något inte är bra i arbetsmiljön.
Arbetsmiljön omfattar alla förhållanden på en arbetsplats, sociala, organisatoriska liksom fysiska förhållanden.
De fyra stegen i SAM är: undersök, riskbedöm, åtgärda och uppföljning.
För att systematisera och integrera arbetsmiljöarbetet behöver det finnas rutiner för det. Arbetsmiljöpolicy, rutiner, uppgiftsfördelning och årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet ska skriftligen dokumenteras på alla företag som har tio anställda eller fler.
Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljöansvaret och för att arbetsmiljöarbetet bedrivs systematiskt. Medarbetarna ska också medverka i arbetsmiljöarbetet. Arbetsgivaren ska också samverka med arbetsmiljöombudet.
Om du som arbetsmiljöombud inte är nöjd med arbetsgivarens arbete med arbetsmiljöfrågorna eller om du har identifierat en risk eller brist, kan du i första hand kontakta arbetsplatsens skyddskommitté om det finns en sådan. Annars kan du göra en begäran om arbetsmiljöåtgärder med stöd av arbetsmiljölagen kapitel 6 § 6a (även kallat ”lägga en 6:6a” eller ”göra en 6:6a-anmälan”). Den rätten bör dock användas med försiktighet - och alltid efter att förbättringskrav framförts upprepade gånger till arbetsgivaren - så stäm av detta med Unionens regionkontor innan.
Chefer, arbetsmiljöombud och anställda ska utbildas för att bättre klara av arbetsmiljöarbetet. Unionen erbjuder flera kurser och aktiviteter om arbetsmiljö. Under kurser och aktiviteter kan du till exempel söka fram Unionens utbud kring arbetsmiljö.
Helgfri vardag 09.00-17.00
För att få rådgivning behöver du vara medlem i Unionen.
När du kontaktar Unionen för rådgivning eller svar på frågor om ditt medlemskap behöver du identifiera dig. Följ instruktionerna du får i telefon.
För närvarande är det många medlemmar som behöver komma i kontakt och vi har därför längre kötider än vanligt. Vi gör allt kan för att du ska få svar så snabbt som möjligt.
På våra Råd & stöd sidor finns svar på många frågor om arbetsliv och anställning
Skriv till Unionen
Använd vårt kontaktformulär för att skicka ett mejl till Unionen.
Unionens a-kassa
Kontakta Unionens a-kassa på 0770-77 77 88 eller genom a-kassans sajt.
För dig som är arbetsgivare
Vid förfrågan om yttrande för arbetstillstånd, använd kontaktformuläret.