Få en bättre arbetsmiljö med hjälp av tydliga regler
Arbetsmiljöverkets föreskrifter gör att du kan ställa krav på en god arbetsmiljö och arbetsgivarens ansvar för den sociala och organisatoriska arbetsmiljön tydliga.
Arbetsmiljöverkets föreskrifter gör att du kan ställa krav på en god arbetsmiljö och arbetsgivarens ansvar för den sociala och organisatoriska arbetsmiljön tydliga.
Arbetsmiljöverket har en föreskrift som heter Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4). (Namnet förkortas ibland OSA.) Den pekar ut tre viktiga huvudområden som arbetsgivare behöver hantera och förebygga:
Föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö innehåller regler som samverkar med föreskrifterna för det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det betyder att även de psykosociala frågorna ska ingå i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Vänd dig till din chef eller kontakta arbetsmiljöombudet på din arbetsplats om du upplever arbetsmiljöproblem
Organisatorisk arbetsmiljö betyder villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar
Med social arbetsmiljö menas villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar socialt samspel, samarbete och socialt stöd från chefer och kollegor.
Andra viktiga begrepp är ohälsosam arbetsbelastning, krav i arbetet, resurser för arbetet och kränkande särbehandling.
I den psykosociala arbetsmiljön ingår till exempel
Enligt föreskrifterna ska det finnas en balans mellan krav i arbetet och de resurser som finns. Reglerna innebär att din arbetsgivare har ett ansvar för att organisera arbetet så att de anställda inte får en ohälsosam arbetsbelastning. Här hittar du mer information om arbetsanpassning och rehabilitering.
Föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö bygger vidare på föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete. För din arbetsgivare betyder det att den organisatoriska och sociala arbetsmiljön tydligare måste ingå i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Arbetsgivaren ansvarar för att alla som får uppgifter fördelade till sig i arbetsmiljöarbetet har tillräckliga resurser, befogenheter och kompetens för uppdraget. Din arbetsgivare ska också sätta mål för den organisatoriska och sociala miljön tillsammans med de anställda.
Ditt arbetsmiljöombud har rollen att se till att din arbetsgivare följer föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete och den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Arbetsmiljöombudet kan ställa krav på undersökning och åtgärder av arbetsmiljöproblem
Föreskrifterna ställer krav på vilka kunskaper chefer ska ha. Både chefer och arbetsmiljöombud kan behöva utbildning. Unionen erbjuder flera kurser och aktiviteter om arbetsmiljö.
Helgfri vardag 09.00-17.00
För att få rådgivning behöver du vara medlem i Unionen.
När du kontaktar Unionen för rådgivning eller svar på frågor om ditt medlemskap behöver du identifiera dig. Följ instruktionerna du får i telefon.
Skriv till Unionen
Använd vårt kontaktformulär för att skicka ett mejl till Unionen.
Unionens a-kassa
Kontakta Unionens a-kassa på 0770-77 77 88 eller genom a-kassans sajt.
För dig som är arbetsgivare
Vid förfrågan om yttrande för arbetstillstånd, använd kontaktformuläret.