Så hanterar du digital stress

Å ena sidan gör tekniken att vi kan arbeta var och när vi vill, å andra sidan gör den att vi också är tillgängliga precis hela tiden. Hur gör man egentligen för att hantera den digitala stressen? Karin Zingmark är föreläsare och författare på temat ledarskap och kommunikation i en uppkopplad värld. I en serie artiklar ger hon sina fyra bästa tips hur man blir en bättre, mer modern chef. I den fjärde hoppas hon att vi ska kunna hitta balansen mellan arbete och fritid.

Unionen Chef Maxa snacket del 4

Så hanterar du digital stress. Ledarskapsråd från Karin Zingmark.

Du behöver vara medlem och logga in för att se föreläsningen.

Den teknik vi använder för att sköta våra jobb är ett tveeggat svärd. Å ena sidan gör den att vi kan sköta vårt jobb från andra platser än kontoret och på andra tider, å andra sidan gör den att vi blir tillgängliga hela tiden. Vem har inte svarat på ett halvviktigt jobbmejl på en söndagskväll?

Tekniken är dock inte det primära problemet, menar föreläsaren och författaren Karin Zingmark.

– Ofta skyller vi på att teknik skapar stress och utbrändhet i dagens samhälle, men det är ju känslan av maktlöshet och kravet att vara ständigt uppkopplad som skapar problemet. Som ledare är du väldigt viktig när det gäller vilka signaler du sänder till ditt team. Att hitta din egen balans och din förmåga att stänga av och koppla ned är grundläggande, men också att diskutera med medarbetare och kollegor vad som gäller för er. Ni måste uttrycka vilka förväntningar ni har på varandra vad gäller tillgänglighet. Att vara närvarande som chef, inte bara fysiskt utan också genom de digitala möjligheter som finns, samt att ha en regelbundet i era möten för att följa upp på de mål vi satt, blir extra viktigt i en uppkopplad värld.

Zingmark återkommer till vikten av att föregå med gott exempel som ledare, samt att ha en öppen diskussion om förväntningar på tillgänglighet.

– När jag arbetade på Microsoft hade jag en chef som var väldigt resultatorienterad och transparent i sitt sätt att hantera digital stress. Hon utarbetade ett kontrakt som innehöll en rad mål som hon satte för sig själv per vecka. Det handlade bland annat om vilka tidpunkter hon skulle vara nedkopplad, samt hur pass mycket hon skulle träna.  På varje månadsmöte höll hon oss uppdaterade på hur det gick för henne och på så sätt inspirerade hon också oss andra att ta kontroll över tekniken och vår livsbalans.

En annan viktig pusselbit för att få tekniken att vara ett hjälpmedel och verktyg snarare än en stressfaktor är något så basalt som att den faktiskt ska fungera.

– Alldeles för ofta hamnar man i lägen där någon ägnar tjugo minuter åt att koppla upp ett onlinemöte, säger Zingmark. Då blir teknik bara jobbigt och alla åker fysiskt in till mötena i alla fall.

Så gör du för att maxa snacket

Karin Zingmark ger i en serie artiklar för Unionen Chef sina fyra bästa tips hur man blir en bättre, mer modern chef. I den första vill hon att vi ska ”maxa snacket” och gå från att vara informativ till att bli kommunikativ.

Så bygger du tillit i en organisation

Karin Zingmark ger i en serie artiklar för Unionen Chef sina fyra bästa tips hur man blir en bättre, mer modern chef. I den andra delen pratar hon om hur man bygger tillit i en organisation

Så engagerar du medarbetarna

Karin Zingmark ger i en serie artiklar för Unionen Chef sina fyra bästa tips hur man blir en bättre, mer modern chef. I den tredje delen ger hon sina tips om hur du engagerar dina medarbetare.