Ansvar vid trakasserier och diskriminering på jobbet
Om det uppstår problem med trakasserier eller diskriminering på en arbetsplats är det viktigt att veta vem som ansvarar för vad.
Om det uppstår problem med trakasserier eller diskriminering på en arbetsplats är det viktigt att veta vem som ansvarar för vad.
En arbetsgivare är skyldig att se till att trakasserier eller diskriminering inte förekommer på arbetsplatsen. Om arbetsgivaren inte gör det kan denna bli diskrimineringsersättningsskyldig gentemot den som blivit trakasserad eller diskriminerad.
Om diskriminering inträffar kan det bero på att det förebyggande arbetet inte har fungerat fullt ut. Förebyggande arbete kan exempelvis omfatta nedanstående åtgärder:
I diskrimineringslagens tredje kapitel finns regler om att arbetsgivaren ska bedriva ett målinriktat arbete för att aktivt främja lika rättigheter och möjligheter och motverka diskriminering i arbetslivet.
Även om det är arbetsgivaren som har det juridiska ansvaret för att säkerställa att ingen blir diskriminerad eller trakasserad kan du som arbetstagare bidra till en inkluderande arbetsmiljö.
Du kan bland annat tänka på att:
Om du arbetar som
förtroendevald
på din arbetsplats har du ett ansvar att aktivt arbeta för lika rättigheter och möjligheter och mot diskriminering i
samverkan
med arbetsgivaren.