Fackförbundet för dig som är egenföretagare

Medlemskapet Unionen Egenföretagare innehåller tjänster och förmåner som du har nytta av som egenföretagare plus allt det goda från det ”vanliga” medlemskapet för anställda.

Bli medlem som egenföretagare!

Trygg att våga satsa!

Man måste våga satsa för att driva företag framgångsrikt. Och för att våga satsa är det bra att ha en bra grundtrygghet. Som medlem i Unionen Egenföretagare får du den trygghet du behöver, kritiska affärsverktyg och andra förutsättningar för att ditt företag ska kunna utvecklas.

Till exempel får du fri tillgång till vår medlemslinje för egenföretagare, 10 timmar affärsjuridisk rådgivning och praktiska bokföringsverktyg för dig och ditt företag.

Juridiska tjänster och försäkringar är ofta dyra för den enskilda - men när vi går samman får vi ned kostnader och premier. Som medlem i Unionen Egenföretagare får du förmånlig försäkring till ditt företag och sjukförsäkring för dig själv.

Dubbla förmåner, ett medlemskap

Har du också en anställning, tillfällig eller fast, vid sidan av ditt företagande?
Då har vi gjort det enkelt för dig.

Medlemskapet Unionen Egenföretagare innehåller tjänster och förmåner som du har nytta av som egenföretagare, men också allt det goda i medlemskapet för anställda.

Som medlem omfattas du av Unionens inkomstförsäkring men också arbetsrättslig rådgivning från våra medlemsrådgivare och jurister.

Vi ger dig råd och stöd när det är dags för  lönesamtal  och  utvecklingssamtal i din anställning. Med hjälp av vår  lönestatistik  och personlig lönecoachning kan vi hjälpa dig komma väl förberedd till ditt lönesamtal  och öka dina möjligheter att få gehör för dina krav.

Unionen Egenföretagare

Bli medlem i Unionen Egenföretagare direkt

Förmåner till egenföretagaren

• Istället för att googla - ring och prata!

Ring oss när du funderar på nåt i firman. Som medlem kan du alltid kontakta vår särskilda medlemslinje för egenföretagare på 0771-747 470 för rådgivning och information om medlemskapet. Har vi inte själva svaret hänvisar vi dig vidare till någon av våra samarbetspartners. Hos oss är inga frågor fel!

• Affärsjuridisk rådgivning

10 timmars affärsjuridisk rådgivning per år av affärsjurister som hjälper dig som är medlem kostnadsfritt. Värde ca 2 500 kr exkl. moms per timme. Se mer info om affärsjuridisk rådgivning.

• Lexlys webbverktyg

Lexlys webbverktyg för att skapa företagsavtal, äktenskapsförord och testamente utan extra kostnad. Värde ca 700 kr exkl. moms per månad. Mer info om Lexlys webbverktyg för att skapa företagsavtal.

• En trygg inkomst­försäkring som kompletterar a-kassan

A-kassan  ersätter inte det du tjänar över 33 000 kr. Med vår inkomstförsäkring kan du tillsammans med a-kassan , få behålla upp till 80 % av din tidigare lön.

• Vårdsförsäkring och andra personförsäkringar till förmånligt medlemspris

Teckna en vårdsförsäkring till så att du snabbt kan vara tillbaka om du blir sjuk. Som ny medlem blir du dessutom automatiskt ansluten till Bliwa och får en liv-, olycksfalls-, sjuk-, diagnosförsäkring och sjukkapital kostnadsfritt i 3 mån om du uppfyller inträdesvillkoren. Läs mer om försäkringar för medlemmar i Unionen Egenföretagare

Medlemsnytta till dig som anställd

• Hjälp vid löne- och utvecklingssamtal

Vi ger dig råd och stöd när det är dags för  lönesamtal  och  utvecklingssamtal . Lönesamtalet är årets viktigaste möte för dig och din lön. Med hjälp av vår  lönestatistik  och lönecoachning kan vi hjälpa dig komma väl förberedd till ditt lönesamtal  och öka dina möjligheter att få gehör för dina krav. Utvecklingssamtal , som du bör ha en gång om året, är till för att utveckla dig som medarbetare och företaget som helhet. Att komma väl förberedd till dessa samtal är minst lika viktigt som inför lönesamtalet. Självklart hjälper vi dig med det också!

• Rådgivning, rätts- och förhandlingshjälp

Ibland kör det ihop sig. Ibland kommer man inte överens. Ibland hopar sig molnen vid horisonten. Men det är lugnt - som medlem får du råd och stöd när det uppstår problem och tvister på arbetsplatsen.

Inkomstförsäkra för dig som egenföretagare

Om du är medlem i en a-kassa och kompletterar det med ett medlemskap i Unionen Egenföretagare får du en av marknadens tryggaste inkomstförsäkringar.

Den kompletterar a-kassan och du kan få behålla ända upp till 80 procent av din tidigare inkomst upp till 60 000 kr per månad i upp till 150 dagar, eller närmare 7 månader.

Hur mycket har du att tjäna på vår inkomstförsäkring?

Fyll i dina uppgifter och räkna på det här nedanför:

Månadslön före skatt

Räkna ut vad inkomstförsäkring och tilläggsförsäkring ger dig!

Frågor och svar om Unionen Egenföretagare

Vad krävs för ersättning från inkomst­försäkringen?

För att få ut ersättning när du blir utan jobb krävs det att du har varit medlem i både Unionen och  a-kassan  och att du har omfattats av försäkringen under de senaste 12 månaderna innan du blev arbetslös.

Utöver detta måste du ha arbetat minst 80 timmar per månad i 12 månader under de senaste 18 månaderna när du blev arbetslös. Sjukledighet eller föräldraledighet inkluderas inte i 18-månadersperioden, utan istället får du tillgodoräkna dig arbete under motsvarande tidsperiod närmast före de 18 månaderna.

Kravet är att du har varit med i försäkringen hela den period som du har arbetat. För att få ersättning är huvudregeln att du måste göra företaget vilande eller avveckla det.

Kommer du från ett annat fackförbund och blir medlem i Unionen Egenföretagare kan du tillgodoräkna din period i ett annat förbunds inkomstförsäkring om de har en likvärdig.

Se fullständiga försäkringsvillkor och läs mer om a-kassans krav

Teckna tilläggsförsäkring - få fler dagar och högre inkomst

Med inkomstförsäkringens tilläggsförsäkring kan du bygga på ditt inkomstskydd och få 50 extra ersättningsdagar utöver de 150 som redan ingår i medlemsavgiften. Mot en premie kan du få totalt upp till 200 ersättningsdagar (9 månader) och du får dessutom möjligheten att försäkra din inkomst över 60 000 kronor i månaden, ända upp till 150 000 kronor i månaden.

Kostnaden för tilläggsförsäkringen är 50 kronor i månaden för löner mellan 20 900 kronor och 60 000 kronor och 100 kr/mån för löner som överstiger 60 000 kronor.

Medlemsavgift

Ordinarie medlemsavgift är 235 kr/mån. Har du en månadsinkomst under 25 000 kr kan din avgift bli lägre. Medlemsavgiften baseras på din totala månadsinkomst före skatt. Om din inkomst varierar mellan olika månader utgår du från din uppskattade snittinkomst per månad. Du ansvarar själv för att meddela rätt inkomstintervall till Unionen.

Kom ihåg a-kassan!

Ditt medlemskap i Unionen innebär inte att du per automatik också är medlem i a-kassan . Fackförbundet Unionen och Unionens A-kassa är två olika organisationer och du väljer själv om du vill gå med i en a-kassa eller inte. A-kassa är något som vi på Unionen rekommenderar, för din trygghets skull, men också för att medlemskap i en a-kassa krävs för att kunna få ersättning från inkomstförsäkringen om du skulle bli arbetslös.

Ansök direkt!