Fackförbundet för dig som är egenföretagare

Är ditt jobb ett helt företag? Grattis! Då har du säkert upplevt känslan av att kunna styra tiden och uppdragen utifrån eget huvud. Men kanske har du också känt en viss otrygghet jämfört med att vara anställd? Som egen är man extra sårbar vid oförutsedda och plötsliga händelser.

Bli medlem som egenföretagare!

För att lyckas med firman är det viktigt att våga satsa ordentligt. Och för att våga satsa är det bra att ha en bra grundtrygghet om saker inte utvecklar sig som man hoppats. Blir du utan jobb finns Unionen Egenföretagare till hands – ett medlemskap för dig med eget företag.

3 månader utan avgift – sedan 40% rabatt vid nystart

Är du inte med i Unionen sedan tidigare bjuder vi på medlemsavgiften i 3 månader. Värde 975 kronor exklusive moms. Tänker du starta eget eller har registrerat företaget det senaste året får du efter dina 3 avgiftsfria månader drygt 40% rabatt på avgiften (64 kronor i serviceavgift, exklusive moms, och 125 kronor i förbundsavgift) resten av det första året som medlem. Värde 1 224 kronor exklusive moms. Gäller om du inte är med i Unionen sedan tidigare. Du kan närsomhelst säga upp medlemskapet med två månaders uppsägningstid .

Inkomstförsäkra för dig som egenföretagare

Från A-kassan får du aldrig mer än ca 14 500 kronor per månad efter skatt. Men om du dessutom är medlem i Unionen Egenföretagare får du en av marknadens tryggaste inkomstförsäkringar. Den kompletterar A-kassan och du kan få behålla ända upp till 80% av din tidigare inkomst upp till 60 000 kr per månad.

eget britta

Bidrag till kompetensutveckling

Du som egenföretagare kan ansöka om Unionens populära studiestöd. Efter sex månader som medlem kan du få upp till 3 425 kr per termin, totalt max 13 700 kr. Villkoret är att du utbildar dig i syfte att utveckla och stärka ditt företag. Du kan få ersättning oavsett om du pluggar på heltid eller kompetensutvecklar dig vid sidan av jobbet. Du kan få ersättning både för längre utbildningar och kortare kvälls- eller endagarskurser. Du kan läsa språk, marknadsföring, juridik, lära dig ny programvara eller något helt annat som gör att du utvecklas i ditt yrkesliv.

Hur mycket har du att tjäna på vår inkomstförsäkring?

Fyll i dina uppgifter och räkna på det här nedanför:

Månadslön före skatt per månad:

Räkna ut vad inkomstförsäkring och tillägsförsäkring ger dig!

Vilka fördelar kan du få ut från ett medlemskap som egenföretagare

• En trygg inkomst­försäkring som kompletterar a-kassan

A-kassan ersätter inte det du tjänar över 25 025 kr. Med vår inkomstförsäkring kan du, tillsammans med a-kassan , få behålla upp till 80 % av din tidigare lön.

• Affärsjuridisk rådgivning

10 timmars affärsjuridisk rådgivning per år av affärsjurister som hjälper dig kostnadsfritt. Värde ca 2500 kr exkl. moms per timme. Se mer info om affärsjuridisk rådgivning.

• Avtal24:s webbverktyg

Avtal24:s webbverktyg för att skapa företagsavtal. Värde ca 6 000 exkl. moms per år. Mer info om Avtal24:s webbverktyg för att skapa företagsavtal.

• Sjukvårdsförsäkring och andra personförsäkringar till förmånligt medlemspris

Teckna en sjukvårdsförsäkring till så att du snabbt kan vara tillbaka om du blir sjuk. Som ny medlem blir du dessutom automatiskt ansluten till Bliwa och får en liv-, olycksfalls-, sjuk-, diagnosförsäkring och sjukkapital kostnadsfritt i 3 mån om du uppfyller inträdesvillkoren. Läs mer hos Bliwa om priser och villkor för medlemmar i Unionen Egenföretagare

Bli medlem i Unionen Egenföretagare direkt

Vad gör Unionen Egenföretagare annorlunda?

• A-kassan ersätter inte det du tjänar över 25 025 kr

Om du blir arbetslös och är med i a-kassan kan du få arbetslöshetsersättning, men aldrig mer än 80 % av ersättningstaket på 25 025 kronor/månad. Det blir cirka 14 500 kronor efter skatt.

• 13 700 kr till utbildning

Du kan ansöka om ersättning för avgifter, böcker och annat material som krävs av kursen om du väljer att kompetensutveckla dig. Kurs eller utbildning kan ske både på heltid eller vid sidan av ditt arbete. Max 3 425 kr per termin och 13 700 kr totalt.

• Behåll upp till 80 % av din tidigare lön

Med vår inkomstförsäkring kompletterar du din a-kassa och du kan få behålla upp till 80 % av din tidigare lön. Som medlem i Unionen är din ekonomi bättre förberedd om du blir utan jobb eller måste avveckla företaget.

• Vi bjuder på 3 månader – värde 975 kr exkl. moms.

Vi bjuder alla nya medlemmar i Unionen Egenföretagare på avgiften de 3 första månaderna. Så du kan i lugn och ro prova på våra skräddarsydda tjänster och förmåner. Gäller ej om du redan är medlem i Unionen.

Frågor och svar om Unionen Egenföretagare

Vad krävs för ersättning från inkomst­försäkringen?

inkomstförsäkringFör att få ut ersättning när du blir utan jobb krävs det att du har varit medlem i både Unionen och a-kassan och att du har omfattats av försäkringen under de senaste 12 månaderna innan du blev arbetslös.

Utöver detta måste du ha arbetat minst 80 timmar per månad i 12 månader under de senaste 18 månaderna när du blev arbetslös. Sjukledighet eller föräldraledighet inkluderas inte i 18-månadersperioden, utan istället får du tillgodoräkna dig arbete under motsvarande tidsperiod närmast före de 18 månaderna.

Kravet är att du har varit med i försäkringen hela den period som du har arbetat. För att få ersättning är huvudregeln att du måste göra företaget vilande eller avveckla det. Mer info om a- kassans regler för företagare.

Kommer du från ett annat fackförbund och blir medlem i Unionen Egenföretagare kan du tillgodoräkna din period i ett annat förbunds inkomstförsäkring om de har en likvärdig.Se fullständiga försäkringsvillkor här .

Teckna tilläggsförsäkring - få fler dagar och högre inkomst

TilläggsförsäkringMed inkomstförsäkringens tilläggsförsäkring kan du bygga på ditt inkomstskydd och få 50 extra ersättningsdagar utöver de 150 som redan ingår i medlemsavgiften. Mot en premie kan du få totalt upp till 200 ersättningsdagar (9 månader) och du får dessutom möjligheten att försäkra din inkomst över 60 000 kronor i månaden, ända upp till 150 000 kronor i månaden.

Kostnaden för tilläggsförsäkringen är 50 kronor i månaden för löner mellan 18 701 kronor och 60 000 kronor och 100 kr/mån för löner som överstiger 60 000 kronor.

Medlemsavgift

Den ordinarie medlemsavgiften till Unionen Egenföretagare består av en personlig förbundsavgift på 125 kronor per månad och en serviceavgift på 200 kronor exklusive moms som är avdragsgill och faktureras ditt företag. Betalar du med pappersfaktura tillkommer 50 kronor/månad i faktureringsavgift.

Kom ihåg a-kassan!

Ditt medlemskap i Unionen innebär inte att du per automatik också är medlem i a-kassan. Fackförbundet Unionen och Unionens A-kassa är två olika organisationer och du väljer själv om du vill gå med i en a-kassa eller inte. A-kassa är något som vi på Unionen rekommenderar, för din trygghets skull, men också för att medlemskap i en a-kassa krävs för att kunna få ersättning från inkomstförsäkringen om du skulle bli arbetslös.

Ansök direkt!