En arbetsplats där kompetensutveckling är centralt blir mer attraktiv och lockar till sig drivna medarbetare. Som chef blir du också mer uppskattad när du ständigt uppmuntrar och driver kompetensutveckling hos dina medarbetare. Det här menar Pär Lager, en av Nordens ledande innovatörer och experter inom lärande och utveckling.
Pär har en bred och unik erfarenhet inom omvärldsanalys, ledarskap, utbildning och kommunikation. Han har nyligen gett ut boken Upskill och Reskill. Upskill handlar om att uppdatera den kunskap och kompetens man redan har med Reskill handlar om att skaffa helt ny kunskap och kompetens för en helt ny roll.
Du vill vara företagsledaren som är med på tåget
- I det här sammanhanget kan man även nämna begreppet Noskill, som talar sitt egna språk. 80% av oss tycker att den kunskap vi har idag är ok men det räcker inte, säger han. Med den snabba förändringstakt som samhället har idag går det inte att vara fast, varken vad gäller medarbetarnas kompetensnivå eller verksamhetens utveckling som helhet. Det är helt enkelt en dålig idé. Du vill inte vara den företagsledare som står med dina medarbetare på perrongen när tåget går – du vill vara med på tåget.
Pär Lager Foto: Carl-Magnus Fagerholm
Pär Lager
Föreläsare, författare, innovatör och expert inom lärande och utveckling
Pär har en lika bred som unik erfarenhet inom ledarskap, utbildning, omvärldsanalys och kommunikation. Han är aktuell som författare till boken Upskill och Reskill. (Fotograf: Carl-Magnus Fagerholm)
Pär beskriver en tydlig trend av en stigande sense of urgency.
- Alla pratar om att lära sig och det handlar om all typ av kunskap. Kompetens handlar kort sagt om färdigheter för att lösa de utmaningar som finns idag och i morgon. Du som chef behöver alltså se till att dina medarbetare har tillräckligt med kunskap för det ni gör idag. Du behöver också vara en katalysator för att de ska utvecklas och ha tillräcklig kompetens även för den verksamhet som ditt företag kommer driva i framtiden.
Kompetens handlar om att kunna lösa din uppgift
I Svenska Akademins ordlista beskrivs begreppet kompetens som ”tillräcklig skicklighet; behörighet”, en förklaring som Pär refererar till.
- Kompetens om vad du behöver kunna för att göra det du vill uppnå. Man kan lösa samma sak på många olika sätt. Någon löser sin uppgift genom att ta hjälp av kollegor eller medarbetare. Andra löser det genom att göra det själv. Tredje vägen skulle kunna vara att automatisera det du ska göra, exempelvis genom att programmera.
Koppla den egna kompetensutvecklingen till omvärlden
Ett tips Pär har är att ständigt koppla den egna kompetensutvecklingen till omvärlden och den egna rollen idag.
- Genom omvärldsbevakning får du indikationer vilka framtida kunskapsbehov en roll behöver idag, om den ens kommer finnas kvar i framtiden. Med det som utgångspunkt i samtalet med dina medarbetare kan ni gemensamt skapa en bild av behovet för den enskilda individen. Det här är nog något som jag också tycker att du som chef kan kräva av dina medarbetare – att ha koll på hur omvärlden utvecklas för den egna rollen och identifiera behov i den egna kunskapen. Men du som chef behöver vara där och uppmuntra och kanske ibland även ställa krav.
Lärandet – en naturlig del i en framgångsrik verksamhet
Det största hindret för att lägga tid på
kompetensutveckling
är tid. Det blir tydligt vid de många föreläsningar om lärande som Pär håller, både för ledare och medarbetare i olika organisationer.
- Du som chef behöver vara en förebild i ett nyfiket och lärande förhållningssätt. Vill du verkligen skapa en framgångsrik verksamhet så behöver du prioritera lärandet och göra det till en naturlig del i din arbetsgrupp, menar Pär. Skapa enkla möjligheter till lärandet i arbetsgruppen. Ställ frågan vid möten om vad medarbetarna har lärt sig under veckan som gått. Be medarbetarna berätta om intressanta artiklar, referera till poddar och digitala föreläsningar. Det finns hur mycket som helst som kan bidra till lärandet. Och självklart även vanliga kurser och utbildningar.
Du som chef behöver belöna lärandet
Pär trycker också på vikten av att belöna lärandet och att hela tiden vara en stöttande chef.
- Fråga hur det går, om de har tagit till sig den nya kompetens som ni kom överens om. Bejaka och återkoppla!
Sammanfattningsvis förklarar han att det i all enkelhet handlar om att identifiera vad man behöver lära sig där omvärldsbevakning är viktigt, hur man vill lära, att prioritera lärandet och helt enkelt bara göra det. Ett konkret tips han vill skicka med är öppna nätbaserade utbildningar som finns hos många av världens universitet och går under namnet MOOC (Massive Open Online Courses).
Kompetensutveckla dina medarbetare
Världen förändras snabbt och behovet av ny kompetens ökar. Se till att stärka kompetensen bland dina medarbetare (även din egen), för att utveckla verksamheten så att den står sig även i framtiden.
Intervjuer med experter och andra chefer, gästskribenter som skriver om ledarskap och mycket annat som kan inspirera och ge nya insikter om ledarskap och rollen som chef.
Om du har en ledande befattning med personal-, budget- eller verksamhetsansvar kan du bli medlem i Unionen Chef - Sveriges största fackförbund för chefer. Är du redan yrkesverksam medlem i Unionen kan du uppdatera ditt medlemskap utan att det kostar något extra.
När arbetsmiljö blir ditt ansvar – se till att få rätt förutsättningar
Stress, ansvar och krav på att alltid leverera – många chefer riskerar att gå in i väggen. I det här avsnittet av Unionens podcast delar Therese Ousbeck sin berättelse om utmattning och återhämtning och Unionens expert Mirjam Olsson ger råd för hur du som ledare kan förebygga ohälsa – för dig själv och ditt team.
Therese körde på. Hon var ny som chef, sedan kom en pandemi och svällande uppdrag – och till slut tog det stopp.
”Jag fann ingen glädje i nånting. Stoppar jag inte nu, vet jag inte vad som händer,” berättar hon i podden.
Sjukskrivningen blev vändpunkten, men vägen dit kantades av välkända fällor: lojalitet, gränslöshet och den tysta förväntan att “lösa det”. Unionens utredare Mirjam Olsson känner igen mönstret: ”Det är lite för ofta man hör att ingen blev förvånad,” säger hon.
Annika, Mirjam och Nicklas pratar om hur vi som chefer kan skapa rätt förutsättningar för oss själva – och våra medarbetare – för att uppnå en hållbar och hälsosam arbetsmiljö.
Transparens som ledarskap
Just den meningen borde få varningsklockorna att ringa. För bakom den döljer sig ofta brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet – och delegerade arbetsmiljöuppgifter utan tillräckliga förutsättningar.
Therese beskriver hur hjälpen gjorde skillnad. ”Jag blev respektfullt uppfångad… direkt till företagshälsovården, rehabplan, läkare och psykolog,” berättar hon.
Regelbundna avstämningar med chefen och en grupp som fick växa i ansvar gav hållbarhet på riktigt. Transparensen blev hennes ledarskapslyft.
”Jag har öppnat en mer mänsklig sida av mig själv… och jag har tid för mina anställda.”
Rimliga förutsättningar för sina uppgifter
Kärnan i avsnittet handlar om chefens uppdrag. Att få delegerade arbetsmiljöuppgifter innebär att arbeta både med SAM och med arbetsanpassning/rehabilitering. Men, som Mirjam betonar: uppgifterna måste komma med mandat, befogenheter och resurser.
”Det går inte att göra ett bra jobb om man har usla förutsättningar. Ytterst kan man faktiskt returnera arbetsmiljöuppgifter uppåt igen.”
När teknik medför stress
I avsnittet berörs också teknikstress. Nytt ska inte staplas ovanpå allt gammalt. "Man måste se till att tekniken understödjer arbetet – inte att den blir något vi ska tjäna," säger Mirjam.
Therese fyller i: ”Min dröm är att tekniken inte ens syns, utan jobbar i bakgrunden – så att vi kan lyfta våra mänskliga superkrafter.”
Det här avsnittet är för dig som leder andra – särskilt om du är mellanchef. Du får både igenkänning och ett konkret språk för att ställa krav tidigt. Och ja, mod att säga: Jag behöver förutsättningar för att ta det här ansvaret.
Lyssna på hela samtalet för Therese resa, Mirjams råd om tidiga tecken och hur du praktiskt säkrar ditt mandat.
Beskriv uppgiften och vad som saknas (mandat/befogenheter/resurser).
Begär skriftligt det du behöver (budget, tid, kompetens, systemstöd).
Involvera
skyddsombud
och företagshälsovård i dialogen.
Får du inte förutsättningarna? Begär att delegeringen återtas eller omfördelas.
Dokumentera och följ upp i SAM: riskbedömning,
åtgärdsplan
, tidsatta uppföljningar.