Stipendier för studenter

Som studentmedlem i Unionen kan du söka våra uppsats- och litteraturstipendier. Uppsatsstipendiet kan du söka under studietiden. Litteraturstipendiet kan du söka i slutet av studierna i samband med att du uppdaterar ditt Unionenmedlemskap till yrkesverksamt.

Unionens Litteraturstipendium

När du uppdaterar ditt Unionenmedlemskap till yrkesverksamt efter examen kan du få tillbaka upp till 3 250 kr för kostnader under tiden som studentmedlem, till exempel kurslitteratur, kåravgifter, miniräknare eller annat material kopplat till din utbildning. Materialet behöver finnas med på en litteratur- och/eller materiallista från ditt lärosäte.

För att ansöka till Unionens litteraturstipendium krävs att du:

För att kunna uppdatera dig till yrkesverksamt medlemskap måste du söka eller redan jobba inom Unionens organisationsområde – i det privata arbetslivet. Söker du jobb inom kommun, landsting eller stat kan du inte bli yrkesverksam medlem i Unionen och därmed inte ta del av litteraturstipendiet.

Så ansöker du om Unionens Litteraturstipendium för studenter

Läs intervju med Malin Bengtsson om Unionens Litteraturstipendium

Unionens Uppsatsstipendium

Varje år delar Unionen Student ut stipendium på 10 000 kronor till fem uppsatser eller examensarbeten på kandidat-, magister- och masternivå.

Ansökningen är öppen för dig som studerar en akademisk utbildning med anknytning till det privata arbetslivet, som till exempel ingenjör, kommunikatör, IT- eller systemvetare, naturvetare, ekonom, farmaceut eller beteendevetare.

Vi letar efter uppsatser som bidrar till ett roligare, tryggare och mer utvecklande arbetsliv för tjänstemän i det privata arbetslivet. Uppsatser som med utgångspunkt i respektive yrkesområde undersöker, utvecklar eller granskar exempelvis;

• Yrkesroll
  • Arbetsmiljö
  • Organisation
  • Kompetensfrågor
  • Jämställdhet och/eller mångfald

Tidigare stipendiater har bland annat skrivit om hur företag säkerställer en god hantering av kompetens och kunskap hos medarbetarna, ett förbättringsförslag på arbetsmiljön ur en ingenjörs perspektiv för ett utsatt analysrum i LKABs gruvor och en studie över problematiken med att ta ut sin pappaledighet.

Om en vinnande uppsats är skriven av flera författare delar dessa på prissumman (10 000 kronor). För att ansöka om stipendiet krävs att minst en av författarna är medlem i Unionen.

Ansökan för Unionens Uppsatsstipendium 2017/18 är nu öppen.

Ansök om Unionens Uppsatsstipendium
Frågor och svar om Unionens Uppsatsstipendium