Pensionssparande för egenföretagare

Som egenföretagare har du inte tillgång till tjänstepension på samma sätt som anställda har genom sitt kollektivavtal. Du kan istället välja att pensionsspara på egen hand. Som medlem i Unionen Egenföretagare får du en väsentligt rabatterad avgift på pensionssparande hos Folksam.

Unionen Egenföretagare har ett samarbete med Folksam där vi erbjuder våra medlemmar ett förmånligt pensionssparande. Sparandet är anpassat för alla bolagsformer. Du kan välja mellan två olika sparalternativ, traditionell förvaltning och fondförvaltning. Dessutom får du kostnadsfri rådgivning av Folksam. Som medlem i Unionen Egenföretagare får du sammantaget 40 % rabatt på försäkringsavgifterna.

Traditionell försäkring - En traditionell pensionsförsäkring betyder att Folksam förvaltar sparandet. Varje inbetalning ger ett garanterat utbetalningsbelopp. Är utvecklingen bra blir utbetalningen högre än det garanterade beloppet. Både enkelt och tryggt.

Fondförsäkring - Folksam erbjuder ett kvalitetssäkrat guidat fondutbud som ger dig marknadsledande fonder, fonder med låga avgifter och fonder med etiska placeringskriterier. Den som har en fondförsäkring får själv välja vilka fonder premierna ska placeras i.

Kostnadsfri rådgivning - För att du ska få möjlighet att välja ett pensionssparande som är anpassat efter dina behov har vi också sett till att du som medlem får tillgång till pensionsrådgivning via Folksam. Boka en tid med Folksams Företagsrådgivare och diskutera vilket behov du, din familj och ditt företag har.

Läs mer om Folksams pensionssparande här. Du kan också ringa Folksam på 031-77 44 220 om du vill veta mer eller teckna en pensionsförsäkring. Glöm inte att berätta att du är medlem i Unionen Egenföretagare för att få rabatten på 40 %.

Tjänstepension via hängavtal med Unionen

Om du driver ett aktiebolag eller annan juridisk bolagsform är ett alternativ att teckna ett hängavtal med Unionen och på så sätt ta del av tjänstepension via ITP. Läs mer om hängavtal för egenföretagare

Nyckelord:

Ja Nej