Digital föreläsning: Chefens arbetsmiljöansvar

En digital föreläsning om vem som ansvarar för arbetsmiljöarbetet och hur det hänger ihop med ledarskap. Du får förklaringar och tips som ger direkt resultat på välmående och motivation. Titta på föreläsningen när det passar dig och återkom till den när du behöver.

Ditt arbetsmiljöansvar som chef

Föreläsning om arbetsmiljöansvar för dig som chef

Du som chef har ett straffrättsligt ansvar för arbetsmiljön. Men där ska vi inte hamna – vi ska istället jobba förebyggande med fokus på hållbarhet, välmående, motivation och resultat. Arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för arbetsmiljöarbetet, men alla medarbetare har en skyldighet att påtala problem. En bra arbetsmiljö kräver ett systematiskt arbete med att kartlägga, förbättra och utvärdera arbetsmiljön på arbetsplatsen.

Motivation och arbetsmiljö hänger ihop

Aktuell forskning om friskfaktorer i arbetsmiljön ger bra vägledning till det effektiva ledarskapet.

I den 45 minuter långa föreläsningen "Chefens arbetsmiljöansvar" ger Dag Bremberg,  ombudsman  på Unionen med fokus på chefsfrågor, förklaringar och tips som ger direkt resultat på såväl välmående som motivation.

Titta när det passar dig

Du kan titta på föreläsningen när du vill och återkomma till den när du behöver.

Personaliserat innehåll

Som medlem kan du logga in och ta del av föreläsningen direkt

Du i chefsrollen

Att vara chef innebär ansvar, befogenheter och utmaningar. Här får du användbara råd och stöd i din roll som ledare.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg