Fremia - Tjänsteföretag
Ditt kollektivavtal består av flera avtal. Här hittar du dem och även sammanfattningar med de senaste ändringarna i avtalen. Som inloggad medlem kan du också se förklaringar till hur avtalsvillkoren ska tolkas.
Ditt kollektivavtal består av flera avtal. Här hittar du dem och även sammanfattningar med de senaste ändringarna i avtalen. Som inloggad medlem kan du också se förklaringar till hur avtalsvillkoren ska tolkas.
Medlemmarna inom Tjänsteföretag kommer fortsättningsvis att omfattas av avtalet Fremia Industriföretag, som i samband med detta byter namn till Fremia Tjänstemän inom näringslivet.
Till dig som tidigare tillhörde avtalsområde Fremia – Tjänsteföretag
Parterna (Unionen och Fremia) är överens om att kollektivavtalet Tjänsteföretag kommer att upphöra. I stället kommer alla verksamheter och tjänstemän per den 1 april 2023 att omfattas av villkoren inom kollektivavtalet Industriföretag. Befintliga lokala avtal fortsätter löpa till dess att endera lokal part säger upp gällande lokalt avtal. Dessutom byter Industriföretag namn till Tjänstemän inom näringslivet, för att tydliggöra att det nu omfattar de båda tidigare avtalens verksamheter och tjänstemän.
I de tidigare kollektivavtalen har närliggande verksamheter fördelats på två olika avtal. Genom att nu samla tjänstemännen inom industri- och tjänsteföretag, kan parterna arbeta gemensamt och strukturerat med att utveckla avtalet Tjänstemän inom näringslivet.
- Den här förändringen ger våra medlemmar som tidigare hade avtal inom Fremia Tjänsteföretag bättre villkor. Det gäller de rent ekonomiska villkoren där det nya avtalet till exempel ger högre avsättning till deltids-/flexpension samt bättre regler för föräldralön . Men det innebär också starkare skrivningar kring det fackliga inflytandet i löneprocessen, säger Molly Aulin, avtalsansvarig ombudsman på Unionen.
För arbetsgivare och tjänstemän som tidigare omfattats av kollektivavtalet Fremia Tjänsteföretag:
Högre avsättning till delpension/flexpension.
Större fackligt inflytande i den lokala löneprocessen.
Deltidspension / flexpension
För medlemmar i Fremia som per den 2023-03-31 omfattades av kollektivavtalet Tjänsteföretag ska delpensionsavsättning utöver av det som framgår ovan utökas med ytterligare 0,4 procent från 1 april 2023, till en sammanlagd avsättning om 1,8 procent. För dessa medlemmar avräknas därför 0,2 procent från lönerevisionsutrymmet 2023 och 0,2 procent från lönerevisionsutrymmet 2024. Denna avräkning finansierar övergången till den högre deltidspensionspremie som gäller enligt kollektivavtalet för Tjänstemän inom näringslivet.
Avsättning om 0,8 procent genomförs som följer:
Från 1 april 2023 avsätts månatligen (löpande) ytterligare 0,6 procent av pensionsmedförande lön enligt KTP/ ITP -planen, till en sammanlagd avsättning om 1,8 procent. Från 1 april 2024 avsätts månatligen (löpande) ytterligare 0,2 procent av pensionsmedförande lön enligt KTP/ITP-planen, till en sammanlagd avsättning om 2,0 procent.
Avräkning ska ske från löneavtalets utrymme under de två löneöversyner som följer på kollektivavtalet Tjänstemän inom näringslivets tecknande.
Föräldralön
För medlemmar i Fremia som per den 2023-03-31 omfattades av kollektivavtalet Tjänsteföretag tillämpas bestämmelserna om föräldralön enligt avtalet Tjänstemän inom näringslivet för anställda som påbörjar sin föräldraledighet per den 2023-04-01. För anställda som per den 2023-04-01 är under pågående föräldraledighet tillämpas de bestämmelser som gäller enligt kollektivavtalet Tjänsteföretag.
Uppsägningstid
från tjänstemannens sida
För anställningsavtal som träffas före den 2023-04-30 (alternativt det datum som det nya avtalet efter avtalsförhandlingar har börjat löpa) är uppsägningstiden en månad om inget annat överenskommits.
Länk till Avtalsnytt för ditt nya kollektivavtal , Fremia tjänstemän inom näringslivet. Där finns mer info om bland annat lön och avsättningar till deltidspension under avtalsperioden.
Från och med 1 april 2023 omfattas du av avtalet Fremia - Tjänstemän inom näringslivet.
Avtalsområde Fremia Tjänstemän inom näringslivet
Helgfri vardag 09.00-17.00
För att få rådgivning behöver du vara medlem i Unionen.
När du kontaktar Unionen för rådgivning eller svar på frågor om ditt medlemskap behöver du identifiera dig. Följ instruktionerna du får i telefon.
För närvarande är det många medlemmar som behöver komma i kontakt och vi har därför längre kötider än vanligt. Vi gör allt kan för att du ska få svar så snabbt som möjligt.
På våra Råd & stöd sidor finns svar på många frågor om arbetsliv och anställning
Skriv till Unionen
Använd vårt kontaktformulär för att skicka ett mejl till Unionen.
Unionens a-kassa
Kontakta Unionens a-kassa på 0770-77 77 88 eller genom a-kassans sajt.
För dig som är arbetsgivare
Vid förfrågan om yttrande för arbetstillstånd, använd kontaktformuläret.