Uppdrag EWC och bolagsstyrelse

Man och kvinna som står bredvid varandra

Som ledamot i bolagsstyrelsen representerar du alla anställda på arbetsplatsen. Om bolaget har verksamhet i flera länder kan du bli ledamot i ett europeiskt företagsråd (ofta kallad EWC) och företräder då även anställda runt om i Europa. Du har samma ställning och ansvar som övriga styrelseledamöter och bidrar till att få företaget att utvecklas i en positiv riktning.

Ledamot i ett europeiskt företagsråd (EWC)

Som ledamot i ett europeiskt företagsråd:

• samråder du med företagsledningen på europeisk nivå
  • är du med och skapar ett internt europeiskt samarbete över nationsgränserna

Unionens samverkansgrupp för Europeiska företagsrådsledamöter

Samverkansgruppen är till för dig som är medlem i Unionen och ledamot i ett Europeiskt Företagsråd. Målet är att erbjuda regelbundna möten med utbildning, diskussion och nätverkande kring EWC-uppdraget.

Utbildningar för EWC-ledamöter

Unionen erbjuder i samverkan med andra förbund regelbundet kurstillfällen om europeiska företagsråd (den engelska förkortningen EWC-råd), en grundkurs samt en fördjupningskurs.

Samtliga kurser och seminarier ska enligt den nya EWC-lagen bekostas av arbetsgivaren. Det gäller såväl kursavgift som resekostnader. Kurser som arrangeras av facken inom industrin gäller främst EWC-ledamöter på företag inom industrins område. Detsamma gäller för facken inom Bygg och Trä (SBTF). Båda välkomnar i mån av plats också deltagare från andra branscher. De kurser som arrangeras tillsammans med PTK är öppna för alla Unionens EWC-ledamöter.

ETUI är ett självständigt institut inom Europafacket som anordnar utbildningar och seminarier för medlemsorganisationerna. Både på nätet och på plats i olika EU-länder. Du söker till deras utbildningar via TCO Fackliga akademi.

Läs mer om vad det innebär att jobba internationellt med EWC-uppdrag för Unionen

Hör gärna av dig om du önskar ytterligare information.

Ledamot i en bolagsstyrelse

Som bolagsstyrelseledamot:

• har du möjlighet till inflytande i företaget
  • förväntas du ha läst in handlingar och vara aktiv på styrelsemöten
  • tar du reda på hur du kan hantera den information du får som ledamot i styrelsen

Utbildningar för bolagsstyrelse-ledamöter

På  PTK :s webbplats finns en verktygslåda och flera utbildningar för dig som är bolagsstyrelseledamot. Du hittar också Lagen om styrelserepresentation, intervjuer med bolagsstyrelseledamöter och en handbok om uppdraget.