Bilda klubb på arbetsplatsen

En egen klubb i Unionen är det bästa sättet att få vara med och påverka på arbetsplatsen. Ni får exempelvis möjlighet att medverka och påverka vid förhandlingar, insyn i vad företaget planerar för framtiden, samt möjligheten att bidra med idéer och förslag på förändringar och förbättringar i verksamheten.

Så här bildar ni klubb i Unionen

Är ni nyfikna på att bilda klubb på er arbetsplats tar ni kontakt med Unionens regionkontor . Vi hjälper er hela vägen. En bra start kan vara att vi berättar mer om engagemang på arbetsplatsen, vad det innebär att ha en klubb och vilka fördelar som finns.

Vill du veta mer om hur ni kan engagera er på din arbetsplats? Läs mer här.

Själva beslutet att bilda en klubb tas av medlemmarna på ett medlemsmöte. Till det mötet ska alla medlemmar bjudas in. En representant från Unionen ska också vara med.

På mötet utser ni vilka personer som ska vara med i klubbens styrelse och företräda medlemmarna. De personer som väljs är förtroendevalda. Efter att klubben bildas håller den nyvalda styrelsen ett konstituerande möte där bland annat klubbens firmatecknare utses.

Meddela arbetsgivaren och registrera den nya klubben

Det är 3 saker som behöver göras när klubben är bildad:

1. Ni i klubbstyrelsen meddelar arbetsgivaren att klubben har bildats och vilka som utsetts till de olika förtroendeuppdragen. Har arbetsgivaren kollektivavtal gäller Förtroendemannalagen som ger de förtroendevalda rätt att utbilda sig och ägna sig åt fackligt arbete på betald arbetstid.
  2. Klubben och styrelsen ska också registreras hos Unionen. Er representant från Unionen hjälper er att fylla i en registreringsblankett . Ni kan också tillsammans fylla i webbformuläret nedan.
  3. Ni behöver själva skicka in kopior på justerade mötesprotokoll (protokoll från mötet när klubben bildades och eventuellt protokoll från konstituerande möte) till ert regionkontor. Det går bra att skicka per e-post. Adress hittar du på unionen.se/kontakt. Vill ni skicka postalt skickar ni till Unionens medlemsservice, Svarspost, Kundnummer 20272420, 110 01 Stockholm.
Shape Created with Sketch.

För att bilda  klubb behöver ni vara minst fem medlemmar i Unionen på arbetsplatsen och bli valda av medlemmarna.  Arbetsplatsombud och  arbetsmiljöombud kan man bli vald till oberoende av antal medlemmar.

Om ni saknar  kollektivavtal på arbetsplatsen går det bra att engagera sig ändå. Kontakta oss så berättar vi om vilka regler som gäller.

Registrera ny klubb

Företag/ organisation/ förening

Dessa förtroendeuppdrag ska väljas vid bildandet av ny klubb

Ordförande / Sammankallande

Ange enligt ÅÅMM (t ex 1903)

Ledamöter (minst två ska väljas)

Namn på ledamot #1
Namn ledamot #2
Namn ledamot #3

Revisor

Valberedare

Ange enligt ÅÅMM (t ex 1903)

Dessa förtroendeuppdrag kan också väljas (dock ej nödvändigt enligt § 4.1.6 i Unionens stadgar)

Arbetsmiljöombud / Skyddsombud / ledamöter i skyddskommitté

Förhandlingsdelegation

Postmottagare

Ange enligt ÅÅMM (t ex 1903)

Klubben bildad av (ombudsman)

Unionen är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. För mer information, gå in på www.unionen.se/personuppgifter.