Regionråd Unionen Norrbotten

Här hittar du information som rör Unionen Norrbottens regionråd, din regions årsmöte.

Regionrådet i Norrbotten

Regionrådet är din regions  årsmöte  och hålls i april. Här samlas deltagare från arbetsplatser, klubbar och andra medlemsgrupper över hela Norrbotten för att välja en ny regionstyrelse och besluta om motioner och annat som rör regionen. Som medlem har du flera demokratiska rättigheter inför regionrådet. Så är det eftersom Unionen är en förening som styrs av sina medlemmar. Det vill säga – av dig.

Använd dig av dina demokratiska rättigheter! När alla medlemmars röster får höras är vi som starkast, och får mer kraft att göra arbetslivet bättre. För din skull. Och alla andras.

Motioner till regionråd

Har du förslag på något som Unionen i din region borde jobba med, förändra eller tycka till om? Skicka en motion till regionrådet! Med din motion har du chans att påverka arbetslivet för alla medlemmar i din region. Motionen tas upp på regionrådet i april. Skickas senast 28 februari.

Nominera till regionråd

Det är din demokratiska rättighet att nominera (föreslå) personer till Unionen Norrbottens styrelse och till övriga uppdrag i regionen. Det gör du genom att nominera personer till regionrådet. Vet du någon som skulle passa? Du kan även nominera dig själv!

Välj regionrådsombud

Du och dina kollegor har rätt att välja vem som ska gå på regionrådet och representera er där. De ni väljer är med och röstar, deltar i diskussioner och påverkar beslut. Missa inte möjligheten att välja ombud, så att någon finns på plats och gör er röst hörd.

Praktisk information

Datum: 23 april 2023