Lär dig mer om de olika rollerna inom arbetsmiljö
Här kan du som är nyfiken läsa mer om de olika arbetsmiljöuppdragen.
Här kan du som är nyfiken läsa mer om de olika arbetsmiljöuppdragen.
Som du kanske redan vet finns det flera olika roller inom arbetsmiljö. Här kan du läsa om de olika arbetsmiljöuppdragen och vad de gör.
Arbetsmiljölagen styr arbetsmiljöombudets roll, rättigheter och skyldigheter.
För att klara uppdraget och kunna företräda arbetstagarna har arbetsmiljöombudet bland annat rätt att:
Men för att det ska vara möjligt ska arbetsmiljöombudet få den utbildning som behövs. Arbetsmiljöombudet har rätt att utföra sitt uppdrag på sin betalda arbetstid och det ska få ta den tid som behövs.
Arbetsmiljöombudet har även en lagstadgad skyldighet – det omfattas av tystnadsplikt och sekretess.
Även om arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön, ska arbetsmiljöarbetet bedrivas med arbetstagarna och deras representanter, det vill säga arbetsmiljöombuden. Det kallas för samverkan .
Ett bra arbetsmiljöarbete bygger på att alla på arbetsplatsen deltar i det.
Alla medarbetare har ansvar att påtala arbetsmiljöproblem och att medverka i lösningar och åtgärder.
Arbetsmiljöombud är de anställdas representant i förhållande till arbetsgivaren i arbetsmiljöfrågor.
Arbetsmiljöombudets roll regleras i arbetsmiljölagen .
Arbetsmiljöombud och skyddsombud är sedan 2010 olika namn på samma funktion med samma juridiska befogenheter och rättigheter. Inom Unionen används begreppet arbetsmiljöombud .
Arbetsmiljöombudet företräder alla arbetstagare inom sitt skyddsområde på arbetsplatsen oavsett deras fackliga tillhörighet.
Arbetsmiljöombudet på uthyrande företag företräder den uthyrde och kan besöka den inhyrande arbetsplatsen om det skulle behövas för uppdraget. Arbetsmiljöombudet på inhyrande företag har viss rätt att företräda inhyrd personal.
Arbetsmiljöombudets uppgifter kan kortfattat beskrivas som att:
Arbetsmiljöombudets uppgifter regleras i arbetsmiljölagen .
Arbetsmiljöombud ska finnas på arbetsplatser där minst fem arbetstagare sysselsätts regelbundet, samt på mindre arbetsplatser än så om det finns särskilda risker i arbetsmiljön.
Det bör även finnas ersättare (suppleant) för arbetsmiljöombud .
Arbetsmiljöombud utses av den fackliga organisation som har eller brukar ha kollektivavtal med arbetsgivaren. Finns det inte någon sådan organisation kan arbetstagarna själva välja arbetsmiljöombud .
För att arbetsmiljöombudet ska omfattas av arbetsmiljölagens skydd och mandat ska den person som utsetts till arbetsmiljöombud anmälas till arbetsgivaren. Det behöver även framgå av anmälan vilket skyddsområde och tidsperiod arbetsmiljöombudet är utsedd för.
Arbetsmiljöombud valda av en facklig organisation ingår i den fackliga verksamheten och omfattas förutom av arbetsmiljölagen även av förtroendemannalagen .
Ett skyddsområde är det område inom arbetsstället som arbetsmiljöombudet verkar. Alla arbetsmiljöombud ska ha ett eget skyddsområde som de väl känner till.
Skyddsområdet kan se olika ut beroende på arbetsplats och hur arbetet är organiserat. Det kan till exempel vara ett geografiskt område, en yrkestillhörighet, en avdelning eller ett visst skiftlag. Det ska vara inom det företag som arbetsmiljöombudet är anställd på.
Normalt utses arbetsmiljöombud på tre år i taget.
Om det finns fler än ett arbetsmiljöombud på ett arbetsställe ska ett av dessa utses till huvudarbetsmiljöombud .
Huvudarbetsmiljöombudets uppgift är att samordna de övriga arbetsmiljöombudens verksamhet och företräda arbetstagarna i frågor som inte begränsas till ett specifikt skyddsområde.
Även ersättare (suppleant) för huvudarbetsmiljöombud bör utses.
För arbetsplatser där det saknas skyddskommitté kan ett fackförbund utse regionala arbetsmiljöombud .
Ett regionalt arbetsmiljöombud har samma uppgifter, befogenheter och rättigheter som lokala arbetsmiljöombud .
Skyddskommitté är ett forum för arbetsgivare och arbetstagare där de samverkar i arbetsmiljöfrågor på arbetsplatsen. Det ska finnas en sådan om det finns minst 50 arbetstagare på ett arbetsställe eller om arbetstagarna själva begär det.
Skyddskommittén - så funkar den
En skyddskommittéledamot är en person som ingår i en skyddskommitté och som antingen representerar arbetsgivaren eller arbetstagarna i frågor som rör arbetsmiljön på arbetsplatsen.
Vilka ska ingå i en skyddskommitté :
Helgfri vardag 09.00-17.00
För att få rådgivning behöver du vara medlem i Unionen. Om det finns fackliga ombud på din arbetsplats kan du fråga dem.
På våra Råd & stöd sidor finns svar på många frågor om arbetsliv och anställning
Skriv till Unionen
Använd vårt kontaktformulär för att skicka ett mejl till Unionen.
Unionens a-kassa
Kontakta Unionens a-kassa på 0770-77 77 88 eller genom a-kassans sajt.
För dig som är arbetsgivare
Vid förfrågan om yttrande för arbetstillstånd, använd kontaktformuläret.