Arbetsmiljöveckan 2019

Ett förebyggande, systematiskt arbetsmiljöarbete leder till en bra arbetsmiljö som gynnar alla. Under arbetsmiljöveckan vill vi prata lite extra mycket om hur viktigt det är med arbetsmiljöfrågor och framförallt hylla alla arbetsmiljöombud runt om i landet.

Flera personer på bild som firar

Under arbetsmiljöveckan 2019 vill vi hylla alla våra fantastiska arbetsmiljöombud!

Din arbetsmiljö är allt det du har runt omkring dig på jobbet: arbetsredskap och maskiner, luften, ljudet och ljuset, hur arbetet är organiserat, det sociala samspelet och hur du trivs på arbetsplatsen. Genom att arbeta förebyggande och systematiskt med arbetsmiljön kan det leda till en bättre arbetsmiljö för alla på arbetsplatsen.

Lyssna på Carola och det bästa med att vara arbetsmiljöombud

Verktyget "Prata med chefen"

Det här verktyget kan du använda när du ska förbereda dig för att ta upp någon viktig fråga med din chef. Verktyget är uppdelat i frågor, förslag på lösningar och hur du kan gå vidare och till sist mallar för nedladdning.
Till verktyget

Testet "Hälsosamma konflikter"

Vad är hälsosamma konflikter och vad hur kan vi lära oss att hantera dem på ett hälsosamt sätt. Konfliktforskaren Thomas Jordan menar till och med att konflikter kan öppna möjligheter att utvecklas som människa.
Läs mer och gör testet

Verktyg hos Prevent

Spela Inkludo - för en schysstare arbetsplats

Första steget för att förebygga kränkningar på jobbet är att prata om hur ni vill ha det. Inkludo är framtaget av Prevent utifrån föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö. Efter spelet får ni tips om hur ni kan jobba vidare.

Lyssna på Podden Jobbfika

Undrar du hur konflikter på jobbet kan förebyggas? I ett av avsnitten möter du Helén Carlsson och Laila Araya som pratar om hur konflikter på jobbet kan förebyggas och varför är det är så viktigt att ta tag i dem i tid?

Förtroendevalda berättar - så påverkar jag på min arbetsplats

Arbetsmiljön – viktigaste frågan för David på Semantix

När företag växer snabbt och genomför organisatoriska förändringar kan de förtroendevalda och fackklubben vara en trygg hand att hålla i. Som på Semantix, språkföretaget som under de senaste åren gjort många förvärv och genomgått flera ägarbyten. David Karlsson är Unionenklubbens ordförande och ser sin position som en möjlighet att skapa en rättvisare arbetsplats.
Blockets Unionenklubb rekordväxer

Från noll till 133 medlemmar på tre år. Unionens klubb på Blocket har vuxit snabbt sedan starten 2016. David Utterman som är ordförande berättar om engagemang, arbetsfrågor och stresshantering.

4 av 10 privatanställda tjänstemän har upplevt kränkande beteende på arbetsplatsen under det senaste året.