Se upp för stämningsutbrändhet (...den smyger sig på i fikarummet)
Det är fantastiskt med personer som skapar god stämning på jobbet, men det är inte gratis. Någon betalar med sin egen energi, sitt fokus och kanske sin karriär. Och den "någon" är ofta en kvinna. Här är fällorna att se upp för, och strategierna för att ta sig ur dem.
Du har säkert sett det: kollegan som beställer lunch, skriver protokoll, fixar tårta – och dessutom märker när någon verkar nere. Lyssnar i kafferummet och fångar upp konflikter innan chefen ens märkt att något är fel. Kollegan som håller ihop gruppen. Den som får det att kännas lite bättre. Den som så ofta är kvinna.
– Det handlar om att vi skolas in i detta från ung ålder. För det är ju inte bara på jobbet kvinnor är mer omhändertagande, utan även hemma – om jag får generalisera, säger Unionens förste vice ordförande Victoria Kirchhoff.
Osynligt arbete kostar energi
Det kallas ibland för osynligt arbete. Och det handlar inte bara om att rodda praktiska grejer, utan även om att ta ansvar för stämningen. Att se, känna av och justera. Men även om det känns självklart så kostar det energi.
Victoria Kirchhoff. FOTO: PETER JÖNSSON
– Problemet är att dessa insatser sällan lönar sig i form av högre lön, chefstitel eller snabbare kliv i karriären.
Osynligt arbete är allt det där som "bara sker". Att någon skriver ut papper, tar anteckningar, hälsar nya välkomna, rensar i konflikter och lyssnar när det känns tungt – det är relationsarbete. Känsloarbete. Och uppgifterna är inte jämnt fördelade. Enligt Make Equal lägger kvinnor i snitt 200 timmar per år på den här typen av jobb. Det motsvarar fem arbetsveckor, för något som alltså inte syns på lönespecen. Inte i målen. Och inte i befordringsprocessen.
Det är inte du, det är strukturen
Och nej, det här är inte bara ett personlighetsdrag, det är ett mönster. Kvinnor får oftare frågan om att ta ansvar för gruppens välmående. Och vi säger oftare ja. Inte för att vi är snällare, utan för att vi är socialt skolade att vara snälla. Att vara de som fångar upp, ställer upp och håller ihop. Men i längden är det inte hållbart. För medan män får fokusera på resultat, förväntas kvinnor skapa förutsättningar för andras resultat.
– Det är en sak att göra det för att man känner för att visa lite extra vänlighet, men det är en annan sak när andra förväntar sig det av dig, när det blir ett milt tvång, säger Victoria Kirchhoff.
Så hur gör du för att inte hamna i den här rollen, med risk för att bli stämningsutbränd? Vi ger dig tipsen.
Det är dags att bryta mönstret – 6 tips
Det handlar inte om att sluta bry sig, utan om att inte bära ansvaret för stämningen på kontoret. Här är sex strategier för att värna din energi och ditt fokus utan att för den skull bli "hon som inte vill fika längre.”
1. Säg nej utan dåligt samvete
”Kan du prata med Lisa, hon verkar ledsen?” Nej, du behöver inte alltid vara den som löser upp knutarna. Säg nej utan att förklara dig. Andras mående är viktigt, men det är inte alltid ditt jobb att ta hand om det.
2. Prata om ”vi”, inte bara om ”jag”
”Det här är något vi måste dela på.” Gör det till en fråga om rättvisa, inte om vilja. Då slipper du försvarsställning och lyfter diskussionen från individ till struktur.
3. Synliggör känsloarbetet
Det du gör för stämningen är viktigt, så varför är det inte formellt erkänt? Prata med din chef: Vad förväntas av dig och varför? Att tydliggöra ditt faktiska jobb gör det lättare att säga nej till det du inte är anställd för.
4. Låt det bli lite obekvämt ibland
Om du alltid fångar upp tystnaden, medlar mellan kollegor eller märker när någon behöver en kram, så kanske det är dags att... inte göra det. Låt det skava lite. Först då blir det tydligt att något (eller någon) saknas.
5. Varannan herrarnas
Inför rullande ansvar för praktiska saker och stämningsstärkande insatser. Välkomstkommitté? Fikaansvar? Varannan herrarnas gäller även här. Det må vara mindre viktigt än budgetarbetet, men ska ändå fördelas lika.
6. Överväg att gå vidare
Om du alltid är den som ska "känna av", "ta snacket" eller ”lugna gruppen” och ingen annan någonsin lyfter det då är det inte bara en roll. Det är strukturellt. Och går det inte att förändra, så kan det vara dags att dra vidare. Du ska inte bränna ut dig på att vara mjukvaran i en hård arbetsmiljö.
Så nästa gång någon säger ”Du är så bra på det här”, fundera på om det faktiskt är en komplimang eller ett sätt att lasta över ansvaret för arbetsplatsens sociala välmående. Det är okej att bry sig. Men det är också okej att säga ”Inte idag.”
Konflikter har fått oförtjänt dåligt rykte, men som chef bör du tänka ett varv till. I själva verket är de ofta tecken på engagemang och driv. Din uppgift? Att fånga upp energin innan den urartar och förvandla friktion till utveckling.
Konfliktexperten Tamara Mašković Wängborg från Medlingscentrum tycker att konflikter har fått ett alldeles för dåligt rykte.
– Många ser dem som negativa eller jobbiga, men konflikter handlar ofta om engagemang. Och tack och lov är vi engagerade i våra jobb! Det gör att vi driver frågor, vill påverka och förbättra. Hur trist, och direkt skadligt för företaget, vore det inte om medarbetarna gick runt och var halvhjärtat engagerade?
När vi bryr oss och krockar kring konferensbordet handlar det i grunden om att vi delar med oss av kunskap och perspektiv.
Tamara Mašković Wängborg, konfliktexpert
– Då kan det uppstå friktion. Som chef gäller det att se till att hålla det på nivån av ”hälsosam friktion” som leder till nya idéer och nya sätt att se på saker. Det är precis det som är grunden för utveckling och innovation.
Ja, paradoxalt nog finns det alltså en stor potential i konflikter. Tamara menar att din roll som chef är att fungera som en slags moderator, som hjälper till att kanalisera energin genom skavet.
– Du vill undvika att hamna på fel sida av strecket, där det inte längre handlar om ”okej, vi tycker olika” utan glider över i en känsla av att kollegan med motsatt åsikt inte vill en väl.
Så, hur skapar du som chef utrymme för olika åsikter och perspektiv? Här är konfliktexpertens bästa tips.
1. Nyfikenhet
Nyfikenhet är ett av dina starkaste verktyg som chef. Uppmuntra medarbetarna att vara öppna för varandras idéer och perspektiv, även när de spontant vill säga emot. Fråga: ”Vad kan vi lära oss här?”
2. Ta tag i saker i tid
Hälsosam friktion stör inte arbetet. Men när leveranser börjar halka efter eller frustrationen sprider sig – agera! Ju längre du väntar, desto större risk att fler dras in och att sakfrågor övergår till personkonflikter.
3. Ha individuella samtal
När du ser att några krockar, ta enskilda samtal först. Låt varje medarbetare prata av sig och beskriva sin bild utan att behöva försvara sig i grupp. Du får en bättre helhetsbild och kan sedan avgöra om och hur ni ska ta det gemensamt.
Behöver du som chef råd och stöd i hur du bäst hanterar konflikten, kontakta Unionens chefslinje på telefonnummer 0771-344 344.