Publicerad 02 sept. 2019
Nej, dina chefer får inte lasta på dig mer och mer. Får du för mycket, så där att stressen spänner över bröstet, är det faktiskt chefens ansvar att avlasta dig eller prioritera vad du ska lägga din tid på. Och ja – det finns regler för det här.
Sedan 2016 finns det faktiskt en föreskrift som heter OSA, organisatorisk och social arbetsmiljö, som reglerar detta – hur ditt företag och andra arbetsgivare ska jobba med dessa frågor.
- Det handlar om de anställdas välmående och hälsa, och det går inte att tumma på, säger Annica Hedbrant, arbetsmiljöexpert hos Unionen.
OSA fokuserar framförallt på tre områden:
- Arbetsbelastning – det är arbetsgivarens ansvar att du och dina kollegor inte sitter där med ohälsosamt mycket att göra.
- Arbetstid – man ska jobba på så sätt att ens hälsa inte påverkas negativt. Det är viktigt att exempelvis få tid till återhämtning, både under dagen, alltså hinna ta lunch och fikarast, men också mellan jobbpassen.
- Kränkande särbehandling – ingen ska behöva bli behandlad på ett nedvärderande sätt. Det kan handla om att man inte blir inbjuden till möten, att man undanhålls information eller inte får vara med i den sociala gemenskapen. Arbetsgivaren ska både motverka detta, och ha rutiner för hur man hanterar kränkande särbehandling när den ändå upptäcks.
Det kan i och för sig vara viktigt att veta att konflikter som uppstår på en arbetsplats som regel inte är kränkande särbehandling.
- Att man har meningsmotsättningar är vanligt och det kan kännas frustrerande, men att man inte är överens innebär inte i sig att det pågår kränkande särbehandling, påminner Annica Hedbrant.
Det kan också handla om en otydlighet i arbetet. Du kanske inte är säker på vilka arbetsuppgifter du ska göra eller vilket resultat du förväntas uppnå. Och om tiden inte räcker till, vad ska du då prioritera?
- Om du känner så ska du vända dig till din chef och begära tydlighet. För otydlighet kring vilka krav man har på sig, eller om de hela tiden ändras, skapar stress. Så får du inget gehör där, vänd dig till HR och ditt arbetsmiljöombud .
Men varför skulle arbetsgivare vilja lägga en massa tid och engagemang på dessa frågor?
- Det är enkelt; för att medarbetare som mår bra är friskare och presterar bättre. Sjukskrivningar på grund av stress ligger på en hög nivå, vilket är kostsamt för både individ, företag och samhälle. Så det här är en ren win-win-situation. Dessutom är det som sagt lagstadgat, säger Annica Hedbrant.