Uppdraget som Arbetsmiljöombud

Som arbetsmiljöombud (skyddsombud) i Unionen arbetar du för att du och dina arbetskamrater ska må bra av och på jobbet.

Uppdraget som amo

Välkommen till ditt nya spännande uppdrag!

Förbundsordföranden i Unionen hälsar välkommen.

Arbetsmiljöombudets uppdrag

Arbetsmiljöombudets uppgift är att tillsammans med kollegorna se till att ni mår bra både på och av jobbet, eftersom arbetsmiljön påverkar hälsan – både kroppsligt och själsligt. Du blir också en viktig budbärare för dina kollegor i dialogen med arbetsgivaren. Många förtroendevalda vittnar om ett uppdrag som både är stimulerande och lärorikt.

Det är alltid arbetsgivaren som har det yttersta arbetsmiljöansvaret. Arbetet för en god arbetsmiljö sker däremot i samverkan, det vill säga tillsammans med facket. Som arbetsmiljöombud är du med och håller ögonen på arbetsmiljön. Det handlar om fysiska, organisatoriska, sociala och psykiska frågor.

• Representerar du dina kollegor i arbetsmiljöfrågor.
  • Håller du ögonen på den psykiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön som handlar om samspelet mellan dig och dina arbetskamrater och er miljö, till exempel stress och kränkande särbehandling.
  • Är du uppmärksam på den fysiska arbetsmiljön. Det kan exempelvis handla om belysning, ventilation, möblering och buller.
  • Har du regelbundna möten med din chef för att diskutera arbetsmiljön på arbetsplatsen.
  • Deltar du i det systematiska arbetsmiljöarbetet, medverkar i riskbedömningar och kan ingå i arbetsplatsens eventuella  skyddskommitté .
  • Kan du i vissa situationer begära arbetsmiljöåtgärder, och i extrema situationer kan du till och med stoppa arbetet.

Kom i gång med ditt uppdrag!

Redan från starten är det bra att en struktur för arbetsmiljöarbetet. Börja med att fundera på vad du vill uppnå med ditt uppdrag. Gör sedan en enkel att-göra-lista för hur du vill lägga upp arbetet. Här får du några bra och viktiga tips på vad den kan innehålla:

• Om det inte redan finns upparbetade samarbetsrutiner, ta kontakt med din chef/arbetsgivare och ta reda på hur arbetsmiljöorganisationen ser ut hos er. Föreslå gärna regelbundna möten för att diskutera arbetsmiljön.

• Gå en kurs för att komma i gång med uppdraget.

• Ta reda på om det finns en företagshälsovård och vad de hjälper till med.

Samarbete och samverkan

Många av arbetsmiljöfrågorna som du arbetar med – exempelvis arbetstid, utvecklingsfrågor, kompetensutveckling och organisatoriska frågor – har också en central plats i annan facklig verksamhet.

Det  finns mycket att vinna på att hitta former för bra samarbete. Om det finns arbetsmiljöombud/ skyddsombud från andra fackförbund på arbetsplatsen kan det löna sig att samarbeta i sakfrågor som rör alla arbetstagare på en arbetsplats. Tillsammans med arbetsgivaren, klubben, arbetsplatsombud och andra förtroendevalda inom Unionen kan du arbeta för att öka medvetenheten kring arbetsmiljöfrågor. Dialog och samverkan ger en bra grund för arbetsmiljöarbetet.

Årets nytänkare 2021: Teres Kolbert tänker kreativt på en positiv arbetsplats

På företaget AA Logistik i Västerås har ledningen och facket hittat varandra. Här finns en samsyn kring att det som är bra när det gäller de anställdas arbetsmiljö också är bra för företaget.

– När företaget fick en ny vd 2012 var det något som hände. Han kom med nya idéer och såg värdet med att det fanns  arbetsmiljöombud  så att arbetsmiljöproblem kunde lyftas och hanteras snabbare. Och det positiva tänket har fortsatt med vår nya vd sedan ett par år. Nyfiken på att läsa hela artikeln, klicka här.

Arbetsgivaren har ansvaret för arbetsmiljön

Som arbetsmiljöombud har du en viktig roll för att dina kollegor ska må bra på arbetsplatsen. Men du är också ett viktigt stöd för arbetsgivaren, som är den som alltid har det yttersta ansvaret för att arbetsmiljön är bra.

För att du ska kunna sköta din uppgift bra har du rätt till information och att ta del av handlingar som rör förändringar med betydelse för arbetsmiljön, exempelvis omorganisationer. Du har rätt till ledighet från ordinarie arbetsuppgifter för att du ska kunna sköta ditt uppdrag. Om du behöver utbildning i arbetsmiljöfrågar har du rätt till ledighet för utbildning på betald arbetstid.

Shape Created with Sketch.

När det finns fler än ett arbetsmiljöombud på din arbetsplats utser ni ett huvudarbetsmiljöombud, även kallad HAMO. Finns det flera fackliga organisationer på arbetsplatsen kan det finnas fler än ett HAMO.

Årets Uppstickare 2021: Jessica Larsson kämpar för bättre arbetsmiljö bland svett och roddmaskiner

På gym- och träningskedjan SATS är medelåldern låg. Jessica Larsson är med sina 42 år och 20 år i branschen en riktig veteran. Hon håller både egna pass och tar fram nya träningskoncept samt utbildar andra träningsledare.

Hitta former för samarbete

Se till att hitta bra samarbetsformer om det finns en klubb i Unionen eller en eller flera arbetsplatsombud  på ditt företag. Frågor om exempelvis arbetstid, organisationsutveckling och  kompetensutveckling kan ni med fördel driva gemensamt.

Om ni är flera  arbetsmiljöombud / skyddsombud ska ett utses till huvudarbetsmiljöombud (HAMO). Ni vinner såklart på att samarbeta, det är alltid lättare att vara flera för att kunna bolla frågor med varandra, även om ni kanske kanske kommer från olika fackförbund.

Meddela chefen

Var noga med att meddela chefen/arbetsgivaren att du är vald till arbetsmiljöombud. Först då gäller dina rättigheter och skyldigheter som arbetsmiljöombud. Arbetsgivaren ska offentliggöra vem som är arbetsmiljöombud på arbetsplatsen.

Finns det klubb på arbetsplatsen

Om det finns en klubb på arbetsplatsen är det den som kallar till medlemsmöten. I annat fall är det arbetsmiljöombudets uppgift. Om du behöver hjälp med att ordna ett möte kan du kontakta Unionens regionkontor.

Gå en kurs

Gå en kurs som passar dig

Beroende på vilket uppdrag du har finns det olika kurser som vi rekommenderar som ger dig kompetens och skapar trygghet och styrka i din roll.
Här hittar du aktuella kurser för förtroendevalda.

Varje år delar Unionen ut pris till förtroendevalda

Varje år belönar Unionen förtroendevalda som utmärkt sig genom att göra skillnad och uträttat fackliga stordåd på sin arbetsplats. Här kan du läsa om tidigare vinnare av kategorierna Årets Eldsjäl, Uppstickare och Nytänkare.

Webbserie om grejen med facket

Avsnitt 1: Vad är grejen med facket?

Vad är grejen med facket? Framförallt om man är en vass löneförhandlare själv. Nja, de där hundralapparna kan man väl lägga på att streama filmer och en extra lördagspizza istället ... Messiah börjar nysta i frågan ”Så vad får jag ut av det här?” Utan att spoila svaret, kan vi avslöja att han förvånas över vissa upptäckter.

Avsnitt 2: Klubb eller konspiration?

Vad pysslar fackklubbarna på företagen med egentligen? Verkar de i egenintresse? Och har de överhuvudtaget någon påverkan? Messiah drar till Göteborg, för att infiltrera en fackklubb på ett tevespelsbolag. Han möter också en projektanställd, som hittat ett smart sätt att få pengar även när han är mellan jobb …

Avsnitt 3: Facket och företaget – så funkar det

Men cheferna då, de måste väl vara fackets motståndare? Messiah åker till Västerås och möter upp en chef på ABB. Han lyckas även nästla sig in i en förhandling på absolut högsta nivå. Där borde det väl gå hett till! Så varför sitter de och samtalar i samförstånd?

Mitt uppdrag

Under Mitt uppdrag hittar du praktiska verktyg som du har nytta av i din roll som förtroendevald.

Tips på digitala arbetsmiljötidningar

Hjälp oss göra Unionen bättre