Kontakta din arbetsgivare

Du måste kontakta din arbetsgivare om de inte har betalat ut din lön. Kontakten syftar till att påtala att din lön inte betalats ut och att uppmana dem att betala ut den snarast.

Gör det här inför kontakten med din arbetsgivare

  • Kontrollera vilket datum din lön skulle ha betalats ut och att datumet har passerat.
  • Kontrollera med din bank att lönen inte har kommit in.

När du har gjort dina kontroller är det dags att kontakta din arbetsgivare

  • Börja med att ringa och berätta att du inte har fått din lön utbetald och fråga om orsaken till att den uteblivit. Uppger arbetsgivaren att de har dålig ekonomi och inte kommer kunna betala ut lönen är det viktigt att agera snabbt. Här kan du läsa mer om företaget går i konkurs
  • Meddela att du vill ha lönen utbetald senast ett visst datum. Vi rekommenderar att arbetsgivaren får högst två arbetsdagar på sig att betala ut lönen. Gå inte med på att vänta på lönen längre än så.   
  • Kontakta också din arbetsgivare via mail och skriv samma sak som du sagt när ni pratades vid. Lägg in HR eller lönekontoret som kopia på mailet. Skicka gärna mailet från din privata mailadress så att du har konversationen sparad.
  • Be din arbetsgivare bekräfta mottagandet av mailet.

Lägg till ny kommentar

Hjälpte informationen på denna sida dig?