Försäkringar som du kan teckna förmånligt som medlem

Som medlem i Unionen kan du komplettera dina försäkringsskydd om du behöver, genom att du själv tecknar andra förmånliga försäkringar.

En del försäkringar erbjuds du att teckna förmånligt. Det betyder att du själv bestämmer om du vill teckna försäkringarna eller inte, helt utifrån ditt eget individuella behov.

Komplettera Unionens inkomstförsäkring med en tilläggsförsäkring

Som yrkesverksam medlem kan du komplettera din inkomstförsäkring genom att teckna tilläggsförsäkring. Det gör att du förlänger antalet ersättningsdagar. Om du har en inkomst över 60 000 kronor per månad och har registrerat det hos Unionen höjs även taket för försäkringsbar inkomst.

Teckna eller anpassa dina personförsäkringar

Som ny yrkesverksam medlem (anställd eller egenföretagare) ansluts du automatiskt kostnadsfritt till Unionens personförsäkringar via Bliwa om du är fullt arbetsför och uppfyller anslutningsvillkoren. Om du väljer att behålla dina personförsäkringar betalar du separat för försäkringarna (medlemspris) utöver din medlemsavgift till Unionen.

Du kan justera dina personförsäkringar hos Bliwa efter ditt behov genom att höja och sänka utbetalningsbelopp och ta bort och lägga till försäkringar. Läs mer på Bliwas webbplats.

Du kan teckna följande försäkringar till dig

• Livförsäkring
  • Olycksfallsförsäkring
  • Diagnosförsäkring
  • Sjukförsäkring
  • Sjukkapital

Du kan teckna följande försäkringar till din familj

• Familjeskydd
  • Barnförsäkring
  • Medförsäkra din partner

Teckna hem- och bilförsäkring med rabatt

Genom samarbete med If kan du förmånligt teckna försäkringar för hem, bil och villa. Läs  mer på Ifs webbplats.

För dig som är medlem i Unionen Egenföretagare

Medlemmar i Unionen Egenföretagare kan teckna samma förmånliga försäkringar som anställda yrkesverksamma medlemmar kan.

Genom samarbete med Folksam erbjuder Unionen Egenföretagare dessutom möjlighet att teckna en förmånlig småföretagarförsäkring. Läs mer på Folksams webbplats.

Det finns också möjlighet att pensionsspara via hängavtal med Unionen eller med rabatt via Folksam

Som egenföretagarmedlem i Unionen har du även möjlighet att teckna en vårdförsäkring hos Bliwa till medlemspris.

Försäkringar för dig som är medlem i Unionen Student

Genom samarbete med If och Bliwa erbjuder Unionen möjlighet att teckna en förmånlig hem- respektive olycksfallsförsäkring för studenter

Försäkringar för dig som är pensionärsmedlem

Som pensionärsmedlem kan du behålla tre av Unionens personförsäkringar (liv-, diagnos- och olycksfallsförsäkring) via Bliwa. Men det krävs att du har dem som yrkesverksam medlem. Läs mer på sidan pensionär.

Du har även fortsatt möjlighet att via If förmånligt teckna försäkringar för hem, bil och villa.