Vad kan vi göra för att minska stressen?

I den tredje delen ur föreläsningen "Stressen i våra liv – vän eller fiende?” pratar vår stresscoach Caroline Wiklund om vad vi kan göra för att minska stressen – för att i slutändan må bättre.

I den här filmen får du ett kort smakprov på vad den tredje delen av föreläsningen handlar om.

Logga in för att se mer

Som medlem kan du se hela tredje delen av föreläsningen genom att logga in här nedanför.

Se hela tredje delen av föreläsningen.

Ta reda på vad som triggar igång stressen

Enligt Caroline handlar det i första hand om att minska det som ökar stressen – och öka det som minskar stressen.

– Det gäller att för sig själv definiera vad det är som triggar igång stressystemen, säger Caroline. Det kan handla om tidspress eller att för många processer är igång samtidigt. Därefter fundera på vad som behöver göras för att minska stressen. Rent konkret – vad kan vi göra, hur kan jag agera?

– När det handlar om att öka det som minskar stressen bör man se över sin livssituation – vad är det som hjälper mig minska produktionen av kortisol, att minska stressbelastningen? Handlar det om att komma ut i naturen? Yoga? Eller bara om att lära sig att be om hjälp eller prioritera bättre? Det handlar om att göra mer av det som är välgörande, säger Caroline.

Se de andra delarna av föreläsningen

tv-skärm talare

Ge dig tid för reflektion

Vad händer när stress blev en folksjukdom och vad är den stora skillnaden mellan kortvarig- och långvarig stress? Det pratar Unionens stresscoach Caroline Wiklund om i sin stressföreläsning.
Tv-skärm och person som står vid bord

Långvarig stress

Ibland övergår den prestationshöjande, energigivande stressen till en lågintensiv stressbelastning som nöter ner delar av vårt stressystem. Vad händer då?
Pir och hav

Ta hand om din hälsa

Hälsoverktyget Prius Health kan hjälpa dig att må bra på och utanför jobbet. Du får hjälp att hantera stress, hitta hälsosamma vanor och förebygga livsstilssjukdomar.