Pressinbjudan: Börja om från början? Ett samtal om validering

Det är inte rimligt att den som redan har gedigna kunskaper från arbetslivet ska behöva börja om från början för att plugga och stärka sin kompetens. Unionen och Teknikföretagen bjuder in press och media att närvara vid ett panelsamtal om möjligheter för att tillgodoräkna sig tidigare utbildning och kompetenser förvärvade i arbetslivserfarenhet.

2022-05-02

Validering sparar både energi, tid och pengar. Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv minskar utbildningskostnaderna och resurserna hamnar där de gör mest nytta. För individen skulle detta kunna medföra ökad behörighet, men även kortare utbildningstider.

Ett stort hinder i det livslånga lärandet är att bara den som är antagen och har påbörjat studier har rätt att få sin reella kompetens prövad och tillgodoräknad. Det skapar stora svårigheter att planera sin utbildning.

Universitet och högskolor har redan ett uppdrag att arbeta med validering för behörighet och tillgodoräknande. Många är medvetna om potentialen. Ändå sker det inte i önskvärd utsträckning. Varför?

I panelen:

• Samuel Engblom, Statssekreterare hos utbildningsminister Anna Ekström
  • Martin Linder, Förbundsordförande, Unionen
  • Frida Andersson, Enhetschef Kompetensförsörjning, Teknikföretagen
  • Fredrik Christensson, Riksdagsledamot, Centerpartiet
  • Erica Sundberg, Chef Operativa verksamheten, TRR
  • Jan Theliander, prorektor, Högskolan Väst

Tid och plats

Måndagen 9 maj klockan 15–16. Insläpp från 14:30.
Unionens kontor, Olof Palmes gata 17, Stockholm.

Anmäl dig till: johanna.green@unionen.se, 072-569 05 91