Nu ska avtalskraven vässas för din bransch

Ordförande är valda. Avtalsförbundsrådet väntar runt hörnet. Krav ska ställas, villkor väljas, argument slipas. Unionens 13 branschdelegationer har haft sin första gemensamma träff inför avtalsrörelsen 2023.

Det råder en förväntansfull, lite uppsluppen stämning på hotellet vid Arlanda. Ett helt våningsplan har fyllts upp av de tretton branschdelegationer som ska representera Unionens medlemmars intressen under den kommande avtalsrörelsen. Delegationerna har spritts ut i sammanträdesrummen för att välja ordförande och lägga de första byggstenarna för strategin i diskussionerna med arbetsgivarsidan.

- Jag ser verkligen fram emot avtalsrörelsen, säger Krista Andersson, ordförande i delegationen Industri Teknik. Just den här tiden brukar vara väldigt trevlig i en branschdelegations arbete, det är nu det händer saker. Jag sitter bara och väntar på att vi ska komma i gång med förbundsstyrelsens motioner och inriktningsbeslut.

Krista Andersson

– Jag har en god känsla, säger Anders Karlsson som har valts till ordförande för Tjänster & Media-delegationen. Vi kommer använda ordet ”tillsammans” som ett slags ledord för det arbete vi gör. Vi är en stor delegation, elva personer spridda från norr till söder, men alla är engagerade i vad vi gör.

En del delegationer har till stora delar arbetat tillsammans under många år och flera avtalsrörelser. I andra är konstellationerna betydligt färskare.

– Vi har en del nya människor, säger Anders Sjöstrand, ordförande för Organisationer-delegationen. Det innebär att vi kanske får kasta upp en del bollar i luften och se var de hamnar, det kanske blir ett nytt arbetssätt för att det ska bli mer inkluderande. Vi ska försöka skapa ännu större delaktighet i gruppen.

Att känna sina delegationskamrater är av yttersta vikt. Under de kommande månaderna ska delegationerna arbeta fram de förslag på villkorsförändringar som kommer stötas och blötas under diskussionerna med arbetsgivarsidan. Reallöneökningar och olika former av arbetsvillkor ska vridas och vändas på, från båda håll, för att man förhoppningsvis ska kunna komma fram till förändringar som båda parter kan acceptera. I slutändan, framåt senvintern 2023, ska allt mynna ut i nya avtal för samtliga berörda branscher.

Anders Holger Nilsson är en veteran i sammanhanget. Han har varit med i Handel & Visitadelegationen sedan 2007 och har varit ordförande sedan 2016.

– Saker har förändrats snabbt i världen de senaste åren med pandemi, krig och ekonomisk recession – det behöver vi fundera kring. Hur påverkar det oss? Tidigare har saker bara rullat på i lugn och ro, nu sker stora förändringar snabbt. Vi behöver vara beredda på det.

Anders Holger Nilsson

Med fyra avtalsrörelser bakom sig hör också James Jolly, som leder Transportdelegationen, till de som har störst rutin av delegationsarbete.

– Många företag har gått med stora vinster, så vi vet att det måste finnas utrymme för höjda löner för våra medlemmar. Samtidigt kommer det ekonomiska läget påverka och arbetsgivarna kommer förmodligen försöka dra det till sin fördel. Vi får inte glömma att alla de fina resultat som många företag visar upp är ett direkt resultat av våra medlemmars arbete.

Andra ordföranden är mer färska i sammanhanget. Tomas Rynning gör sin andra avtalsrörelse i IT, Teknikkonsult och Telekom-delegationen och har just, för första gången, valts till sin ledande position.

– Det är med lite skräckblandad förtjusning som man går in i den här avtalsrörelsen, säger han.

Oavsett nivån på erfarenhet bland ordföranden återkommer de alla till ett ord när de pratar om sina förväntningar inför avtalsrörelsen – den kommer bli ”tuff”. Tomas Rynning fortsätter:

– Ombudsmännen har kört en genomgång med oss och det bestående intrycket från den är att det här kommer bli hårt, dels på grund av medlemmarnas förväntningar, dels på grund av vad arbetsgivarna kommer vara villiga att ge.

Det ekonomiska läget, med hög inflation , skapar tillsammans med omvärldskomplikationer som kriget i Ukraina en viss osäkerhet inför avtalsrörelsen.

– Jag tror att många medlemmar förväntar sig en ”kompensation” för inflationen redan under kommande år, om den inte helt plötsligt skulle börja vika nedåt igen, säger Stefan Arvidsson från Kompetens & Tjänster. Där gäller det att hitta en bra kompromiss, för jag tror inte vi kommer nå fram till exakt det som medlemmarna förväntar sig i reallöneökning .

Mats Ekblom, ordförande för Bygg, energi & fastighet, ser också en annan möjlig effekt av det osäkra ekonomiska läget.

- Alla avtalsrörelser är tuffa på sitt sätt, konstaterar han. Det jag framför allt oroar mig för är att avtalsperioden blir kort. Det skulle i så fall fresta på delegationen. Man hinner knappt bli klar med en avtalsrörelse innan man ska in i nästa. Jag skulle helst se ett avtal som löper tre år, men minst två.

Vilka frågor och villkor som blir särskilt betydelsefulla varierar från bransch till bransch. Arbetstid och höjd ersättning för övertid nämns av flera ordföranden. I efterdyningarna av pandemin kommer också frågor kring hybrid- och hemarbete bli central för flera avtal, såväl Lars-Göran Wiss från Industri Arbio-delegationen och Madelene Cannerhagen från Industri Industriarbetsgivarna som Krista Andersson från Industri Teknik understryker det. Ett par delegationer – till exempel ITT och Bygg, Energi & Fastighet – ser också jämlikhet som en branschfråga som kommer lyftas.

Flera ordföranden, däribland Anders Holger Nilsson från Handel & Visita och Anne Karlsson från Tandsköterskor & Dentallaboratorier, nämner också nivån på lägstalönerna som en grundläggande fråga för deras respektive branscher.

I krisbranscher, som flyget, där trycket på de anställda är särskilt stort, blir frågor om belastning och obetalt arbete aktuella.

- Flygbranschen är en väldigt tuff bransch för tillfället, så alla frågor blir viktiga, konstaterar Viktoria Svensson, ordförande för Kabin-delegationen. Trygga anställningar och att man ska få vara anställd i Sverige kommer säkert tas upp. En väsentlig fråga är också den om obetalt deltidsarbete: det är alldeles för många i vår bransch som har deltidstjänster och får deltidslön, men ändå arbetar heltid.

En fråga förenar dock alla delegationer och medlemmarna de representerar:

- ”Vad får jag i plånboken?” är fortfarande den viktigaste frågan för många, konstaterar Madeleine Cannerhagen, ordförande för Industri Industriarbetsgivarna.

- Jag utgår från att alla vill ha en bra löneutveckling , säger Krista Andersson. Sen får vi se om det går att realisera. Det handlar ju om hur inflationen blir för 2023.

Tillbaka till avtalswebben.

Help us make Unionen better

Did the information on this page help you?