I den här e-kursen får du lära dig mer om varför konflikter uppstår, olika konfliktstilar och hur du som chef kan bemöta svåra situationer på ett konstruktivt sätt.
Konflikter är en naturlig del av arbetslivet och uppstår ofta när åsikter skiljer sig åt eller när missförstånd uppstår. Om de lämnas olösta kan de leda till sämre arbetsmiljö, minskad produktivitet och negativ påverkan på organisationens resultat.
Genom praktiska exempel och konkreta verktyg lär du dig att hantera konflikter innan de eskalerar. Med rätt strategier kan konflikter bli en möjlighet till lärande, starkare relationer och en mer öppen och effektiv samarbetskultur.
Ett exempel i vardagen: Konflikten som inte ville lösa sig
Du får i ett avsnitt följa ett scenario på en konflikt som inte vill lösa sig och se exempel på hur du som chef kan agera i olika situationer och bemötanden.
Reflektion och handlingsplan
I e-kursen finns reflektionspunkter och tankar att ta vidare i din vardag. Dessa punkter finns även i den personliga handlingsplan som du kan ladda ner och arbeta med parallellt när du går igenom e-kursen. Ett sätt att notera och ta kunskaper vidare.
Du lär dig
- Varför konflikter uppstår och hur vår syn på konflikter påverkar
- Konflikteskalering i fyra faser (enligt Kerstin Ljungströms modell)
- Att hantera situationen som chef, rätt åtgärder kräver förståelse
- Analysera konflikten med hjälp av ABC-modellen
- Olika konflikthanteringsstilar – styrkor och utmaningar
- Ditt chefsansvar – när och hur du bör ingripa
- Konflikter som måste hanteras
- Förstå och bemöta försvarsreaktioner
- Rätt nivå av lyssnande
- Intressebaserad lösning (Harvard-metoden)
- Att tänka ”win-win”.
- Tydliggörande samtal – före, under och efter.
- Lösning genom medling
- Att skapa en konfliktvänlig miljö
För vem?
För dig som är chef och medlem i Unionen.