Almega Tjänsteförbunden Utbildningsföretag

Här hittar du alla avtal som hör till ditt kollektivavtal. Du hittar också sammanfattningar med de senaste ändringarna i avtalen, och förklaringar till hur avtalsvillkoren ska tolkas.

Avtalsinformation

En kort sammanfattning av de viktigaste punkterna i avtalet.

Allmänna anställningsvillkor

Avtal om vilka allmänna villkor som gäller för exempelvis arbetstid, övertidskompensation, semester, sjuklön, ledighet, uppsägning med mera. I texten finns också Unionens tolkningar av villkoren, så att avtalet ska bli lättare att tillämpa.
Avtalets ursprungliga förhandlingsprotokoll.

Lön

Lönenivåer och övrig information kring löneprocessen.
Till dig som löneförhandlar för medlemmarna på din arbetsplats. Här finns kommentar till löneavtalet, bakgrund till de senaste avtalsförhandlingarna samt en vägledning för arbetet med löner.
Enkelt Excel-verktyg för att ta fram underlag inför löneförhandlingarna. Vänder sig i första hand till mindre klubbar.

Övriga gällande avtal

Avtalet innehåller även skiljedomsregler för skiljenämnden i uppfinnar- och konkurrensklausulstvister
Kollektivavtal för:
Service & Tjänster

Nu är det nya avtalet klart

Unionen är överens med arbetsgivarna Almega Tjänsteförbunden om ett nytt treårigt avtal för område Utbildningsföretag som gäller perioden 2017-04-01 – 2020-03-31.

Nytt alternativt löneavtal

Från och med 2017 finns både det gamla välkända löneavtalet (pottavtal) med individgaranti definierad i kronor, dels har vi också ett nytt alternativt löneavtal som innehåller en mer utvecklad process för lönebildningen (mer information om detta kommer).

Lönehöjningar i det tidigare "vanliga" löneavtalet beräknas enligt 2,0 procent, 1,8 procent och 2,3 procent av summan av fasta kontanta löner för tjänstemän den 1 april 2017, den 1 april 2018 och den 1 april 2019. Individgarantier på 200 kr/mån 2017, 190 kr/mån 2018 och 200 kr/mån 2019.

Flexpension införs på avtalsområdet och avsättningen till flexpension blir 0,2 procent för 2017 och kommer utökas framöver.

Avtalet ger bra möjligheter till fortsatta reallöneökningar och utöver löneökningarna ger nya avsättningar till flexpension goda förutsättningar att stärka upp pensionen.

Nuvarande avtalsperiod
1 april 2017 - 31 mars 2020

Mer information om avtalet finns i Avtalsnytt 2017.

Överenskommelse om flexpension i mål

Unionen, Sveriges Ingenjörer och Almega har den 22 februari 2017 träffat överenskommelse om flexpension i tjänsteföretag och samtidigt kommit överens om en rad andra avtalsändringar.

​​​De flesta ändringar träder i kraft den 1 november 2017. Förhandlingarna har skett i en särskild avtalsförhandling, innan 2017 års ordinarie avtalsförhandlingar har startat, där förbunden inom Almega gemensamt förhandlat med Unionen och Sveriges Ingenjörer. Därmed är en långvarig konfliktfråga om flexpension nu löst. Överenskommelsen och information om den kan du läsa eller ladda ner, se ovan.

Aktuella avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK
Avtalen om rätten till arbetstagares uppfinningar, avtal om användning av konkurrensklausuler och avtal om skiljedomsregler tecknades av PTK och Svenskt Näringsliv den 2 juli 2015. Avtalen har antagits att gälla på ditt avtalsområde från den 1 december 2015.

Om du behöver de tidigare gällande avtalstexterna för Uppfinnar- respektive Konkurrensklausulsavtalet, kontakta Unionens Rådgivning 0770-870 870.

Avtal du omfattas av
Det finns många avtal för detta område, de viktigaste är samlade i trycket "Tjänstemannaavtalen 2017-2020". Inom kort kommer även Unionens tolkningar till tjänstemannaavtalen i ny utgåva .

Avtalen kan du läsa och ladda ner, se ovan.

(Uppdaterat 2017-07-20)

Nyckelord: