Jag vill ha kollektivavtal

Vill du ha schysta villkor på jobbet? Känna dig trygg, kunna vara med och påverka och skapa engagemang på din arbetsplats? Om svaret är ja är första steget taget på vägen till kollektivavtal på din arbetsplats.

Vill du och dina kollegor ha schysta villkor på jobbet och omfattas förmånliga villkor?

Allt detta ingår i ett kollektivavtal :

•  Regler för hur och när din arbetsgivare ska se över din lön
  •  Arbetstidsregler som skyddar din rätt till återhämtning och vila
  •  Regler för vilka typer av anställningar som din arbetsgivare får använda
  •  Regler och ersättning för övertid, restid och obekväm arbetstid
  •  Extra ersättning när du är föräldraledig och sjuk en längre tid
  •  Ekonomiskt stöd och personlig rådgivning om du blir uppsagd
  •  En av marknadens bästa kompletterande pensionsförsäkringar, ITP

Du får också möjlighet att

•  Påverkas din lön och karriär genom löne- och utvecklingssamtal
  •  Bilda klubb för att påverka verksamhet, arbetsmiljö och anställningsvillkor

Om det inte finns kollektivavtal på din arbetsplats kan du som medlem i Unionen vara med och driva frågan att din arbetsgivare ska teckna kollektivavtal

Fem steg till ett kollektivavtal

1. Jag vill ha kollektivavtal

Vägen till kollektivavtal börjar med ett gemensamt engagemang på din arbetsplats. Ju fler ni är på arbetsplatsen som engagerar sig för schysta villkor på jobbet, desto större är chansen att arbetsgivaren tecknar  kollektivavtal . Vill ni ha avtal? Gå till steg 2!

Bra att veta: Avgörande för framgång är att det finns engagemang från er som är anställda hos arbetsgivaren.

2. Ta kontakt med Unionen

Nu behöver vi få koll på läget. Hur många tror du är medlemmar på arbetsplatsen? Vet du vad din arbetsgivare har för inställning till kollektivavtal ? Vet du vad kollegorna tycker? Kontakta Unionen för en första avstämning så ser vi till att du kopplas ihop med rätt  regionkontor  för nästa steg.

Bra att veta: Allt sker i samråd med er.

3. Prata avtal på jobbet

Nu har du kontakt med Unionens regionkontor . Om ni önskar kan ni få stöd genom till exempel ett arbetsplatsbesök där någon från regionkontoret kommer till er för att prata om kollektivavtalets värde och svara på frågor och funderingar. Kort och gott någon som hjälper er att skapa och driva engagemang!

Bra att göra: Prata gärna om värdet av kollektivavtal med dina kollegor. Om det känns bra, prata gärna chefer och arbetsgivare också.

4. Vi tar kontakt med arbetsgivaren

Om engagemanget finns är det dags att kontakta arbetsgivaren. Vi vet att med engagerade anställda ökar chansen till kollektivavtal markant.

Bra att veta: När regionkontoret kontaktar arbetsgivaren är du anonym om du vill. Vi berättar inte på vems initiativ som frågan väcktes om ni inte så önskar.

5. Tillsammans beslutar vi hur vi går vidare

Efter kontakten med arbetsgivaren får vi diskutera med er vad nästa steg blir. Var medveten om att det inte finns några garantier och att processen kan ta tid. Det finns några olika scenarier att vänta sig:

1. Det blir ett kollektivavtal , hurra!
  2. Arbetsgivaren är inte redo att teckna avtal. Då får vi tillsammans diskutera hur vi ska gå vidare och undersöka om vi ska vidta åtgärder. Ge inte upp, det är som sagt en lång process.

Anställningsvillkor i kollektivavtal

I kollektivavtal finns alla de vanligaste och viktigaste anställningsvillkoren. Här hittar du en översikt på vad kollektivavtal innehåller och reglerar.

Om kollektivavtal för dig som är arbetsgivare

Ett kollektivavtal är det enklaste sättet för dig som arbetsgivare att få schyssta villkor för din viktigaste resurs – dina anställda. Med kollektivavtal finns spelregler som gäller i din unika bransch och på din arbetsplats.
Info icon Shape info icon

Så går det till att förhandla ett kollektivavtal

• Unionen kallar företaget till ett möte för att förhandla om ett kollektivavtal .
  • Vanligtvis brukar man ha åtminstone två till tre förhandlingstillfällen.
  • Om man inte kommer överens och Unionen bedömer att alla förhandlingsmöjligheter är uttömda, kan vi antingen välja att avsluta förhandlingen eller varsla om konflikt, det vill säga ta ut medarbetarna i en strejk.
  • En process om kollektivavtal tar i regel mellan ett och två år från att medlemmar visat intresse till att ett kollektivavtal tecknas. Från att man inlett förhandlingar tar det oftast mellan två och sex månader till att avtalet tecknas.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg