Val av arbetsmiljöombud
Välj arbetsmiljöombud, skriv ett protokoll och meddela sedan Unionen genom att registrera vem som har valts via formuläret.
Välj arbetsmiljöombud, skriv ett protokoll och meddela sedan Unionen genom att registrera vem som har valts via formuläret.
De som har valt arbetsmiljöombudet ska så snart som möjligt skriftligen meddela arbetsgivaren om valet.
Meddelandet ska innehålla:
- Namn och adress till arbetsmiljöombudet
- Skyddsområde
- Mandatperiod (från och till datum)
- Om arbetsmiljöombudet ersätter någon: namn på den som ersätts
- Det är först när arbetsgivaren har fått informationen som arbetsmiljöombudet blir behörig att utföra sitt uppdrag.
Arbetsgivarens ansvar
Arbetsgivaren ansvarar för att skriftligen informera de anställda om vem som utsetts till
arbetsmiljöombud
och vilket skyddsområde arbetsmiljöombudet ansvarar för. För att alla ska veta vem de kan vända sig till i arbetsmiljöfrågor är det viktigt att informationen är enkel att hitta – till exempel genom att sätta upp informationen på anslagstavlor eller på intranät.
Helgfri vardag 09.00-17.00
Avvikande öppettider:
Veckorna 28-32 Stänger telefonen 16.00
För att få rådgivning behöver du vara medlem i Unionen. Om det finns fackliga ombud på din arbetsplats kan du fråga dem.
På våra Råd & stöd sidor finns svar på många frågor om arbetsliv och anställning
Skriv till Unionen
Använd vårt kontaktformulär för att skicka ett mejl till Unionen.
Unionens a-kassa
Kontakta Unionens a-kassa på 0770-77 77 88 eller genom a-kassans sajt.
För dig som är arbetsgivare
Vid förfrågan om yttrande för arbetstillstånd, använd kontaktformuläret.