Val av arbetsmiljöombud

Välj arbetsmiljöombud, skriv ett protokoll och meddela sedan Unionen genom att registrera vem som har valts via formuläret.

Så här väljer ni arbetsmiljöombud

Så här gör ni, steg för steg!

  1. Bjud in till möte på arbetsplatsen
    Är det första gången ni ska välja arbetsmiljöombud kontaktar ni Unionen före mötet.
    Finns det en klubb på arbetsplatsen är det normalt den som håller i valet.
  2. På mötet väljer ni arbetsmiljöombud
    Har Unionen kollektivavtal så är det medlemmarna i Unionen som väljer en av medlemmarna till arbetsmiljöombud .
    Saknas kollektivavtal på arbetsplatsen väljer de anställda ett arbetsmiljöombud .
    Mandatperioden för arbetsmiljöombudet är normalt tre år.
    Fastställ hur många arbetsmiljöombud som ska finnas på arbetsstället. Skyddsområdet som arbetsmiljöombudet ska verka inom ska vara noga preciserat.
  3. Val av huvudarbetsmiljöombud
    Där det finns fler än ett arbetsmiljöombud skall ett av arbetsmiljöombuden utses till att vara huvudarbetsmiljöombud med uppgift att samordna arbetsmiljöombudens verksamhet.
  4. Val av skyddskommittéledamot
    Vid ett arbetsställe där åtminstone minst femtio arbetstagare regelbundet sysselsätts, skall det finnas en skyddskommitté bestående av företrädare för arbetsgivaren och arbetstagarna.
    I skyddskommittén skall det ingå arbetsmiljöombud . Finns klubb på arbetsstället bör styrelseledamot ingå i skyddskommittén.
  5. Skriv protokoll och ta närvarolista
    Längst ner på sidan hittar du förslag på mallar.
  6. Informera Unionen genom att registrera valet
    - Finns det en klubb på arbetsplatsen? Då kan ordförande, vice ordförande eller medlemsadministrativt ombud registrera uppdraget via Mitt Uppdrag
    Ingen klubb på arbetsplatsen? Använd formuläret längre ner på sidan. Det kräver ingen inloggning.
  7. Informera arbetsgivaren

    De som har valt arbetsmiljöombudet ska så snart som möjligt skriftligen meddela arbetsgivaren om valet.

    Meddelandet ska innehålla:
    - Namn och adress till arbetsmiljöombudet
    - Skyddsområde
    - Mandatperiod (från och till datum)
    - Om arbetsmiljöombudet ersätter någon: namn på den som ersätts
    - Det är först när arbetsgivaren har fått informationen som arbetsmiljöombudet blir behörig att utföra sitt uppdrag.

  8. Arbetsgivarens ansvar
    Arbetsgivaren ansvarar för att skriftligen informera de anställda om vem som utsetts till arbetsmiljöombud och vilket skyddsområde arbetsmiljöombudet ansvarar för. För att alla ska veta vem de kan vända sig till i arbetsmiljöfrågor är det viktigt att informationen är enkel att hitta – till exempel genom att sätta upp informationen på anslagstavlor eller på intranät.

Val av arbetsmiljöombud


Uppgifter om ny / omvald arbetsmiljöombud

Ange personnumret med endast siffror i formatet ååååmmddxxxx

Typ av arbetsmiljöombud

Arbetsmiljöombudet är

Ett skyddsområde kan vara ett geografiskt område. Det kan också baseras på yrkesmässig eller avdelningsmässig indelning eller bero på arbetstidsförläggning eller någon annan omständighet.

Mandatperiod

Ange mandatperiod till exempel 2022-02 till 2024-01


Avgående arbetsmiljöombud

Ange personnumret med endast siffror i formatet ååååmmddxxxx
Ange datum till exempel 2022-09-01


Uppgifter om arbetsgivaren


Finns skyddskommitté på arbetsstället?


Uppgifter om uppgiftslämnaren

 

Bifoga dokument

Som mest 5 filer.
Begränsning 5 MB.
Tillåtna filtyper: odf, pdf, doc, docx, ppt, pptx.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Betyg