Temperatur på jobbet
Är det för varmt eller kallt på jobbet? En arbetsplats med för hög eller låg temperatur innebär ökade arbetsmiljörisker. Detta gäller både om du arbetar inomhus eller utomhus.
Är det för varmt eller kallt på jobbet? En arbetsplats med för hög eller låg temperatur innebär ökade arbetsmiljörisker. Detta gäller både om du arbetar inomhus eller utomhus.
Arbetsgivaren ska se till att det termiska klimatet på kontoret uppfyller reglerna. Med termiskt klimat menas lufttemperaturen, omgivande ytors temperatur, luftfuktighet och lufthastighet. Att kontrollera och åtgärda det termiska klimatet ingår i det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) som ska bedrivas på varje arbetsplats.
Hur varmt får det vara på ett kontor? Arbetsmiljölagen och dess föreskrifter ger inte några exakta svar på vilken temperatur en arbetsplats ska ha. Vad som är en lämplig temperatur ska bedömas från fall till fall. Generellt kan sägas att vid lätt och stillasittande arbete, ska temperaturen normalt ligga inom området 20-24 °C. Sommartid bör den ligga inom 20-26 °C. Om lufttemperaturen under längre tid ligger utanför dessa områden bör det termiska klimatet undersökas närmare.
Olika personer upplever det termiska klimatet på olika sätt. Det spelar till exempel roll vilka kläder du har på dig, om du är stillasittande eller rör dig, hur länge du vistas i miljön eller hur ofta du kan ta pauser. Lufthastigheten är också något som påverkar upplevelsen. Därför kan anpassningar till temperaturen behöva göras. Arbetsgivaren kan med anledning av det termiska klimatet ha tagit fram instruktioner och riktlinjer om vad som är lämpligt på din arbetsplats.
Om du upplever problem med arbetsmiljön ska du i första hand vända dig till din närmaste chef. Du kan även kontakta arbetsmiljöombudet (skyddsombudet) på din arbetsplats. Saknas
arbetsmiljöombud
kan du kontakta Unionens medlemsrådgivning.
Folk frös på jobbet, vi höjde värmen
”Vi hade problem med temperaturen i lokalen. Det var jättekallt, framförallt på vinterhalvåret. Ja, så pass att folk hade vinterjackor på sig inomhus ibland. I förlängningen är det påfrestande, framförallt om man sitter still och jobbar. Därför lyfte jag frågan med cheferna, och tillsammans fixade vi först extra element och ett rörelseprogram för att få igång blodcirkulationen. Senare fick vi även lov att höga temperaturen.”
Om du vill påtala en brist eller risk i arbetsmiljön ska du i första hand vända dig till din chef.
Vidtar denne ingen åtgärd har du rätt att vända dig till ditt arbetsmiljöombud ( skyddsombud ).
Arbetsmiljöombudet kan då vända sig till arbetsgivaren och påtala bristen eller risken.
Gör arbetsgivaren inget åt bristen eller risken har arbetsmiljöombudet rätt att begära arbetsmiljöåtgärder.