Årets Uppstickare 2020 - Vi har kö till platserna i klubbstyrelsen

Det var när det infördes stora förändringar i arbetsschemat för StrongPoints supportavdelning i Grums som flera anställda kände att de hade velat vara med och påverka. Med stöd av en ombudsman från Unionens kontor i Karlstad beslutade man sig för att bilda en lokal klubb.

– Vi ställdes i princip inför ett färdigt beslut som arbetsgivaren hade förhandlats med klubben på huvudkontoret i Göteborg. Det handlade om förändrade arbetstider för supporten, med tjänstgöring både på kvällar och helger. Det var inte så att vi tyckte att Unionens  klubb  på huvudkontoret hade gjort något fel, men vi kände att vi själva gärna hade velat kunna påverka och vara delaktiga, säger klubbordförande Andreas Bornecrantz.

Klubben på Strongpoint

Klubbstyrelsen på StrongPoint

Årets Uppstickare 2020

"Under de två år som gått har klubben lyckats vända arbetsgivarens inställning helt. Företaget har sett att klubbens företrädare är pålästa och vet vad de pratar om, och är nu istället mycket positivt inställda till det samarbete som bedrivs mellan parterna."  

Fördel med kunskap om de lokala förhållandena
Nu har det gått två år sedan den lokala klubben bildades och man har kunnat visa fördelarna både för sig själva och för den till en början något skeptiska arbetsgivaren.

– Känslan var att ledningen inte gillade idén att behöva förhandla med flera. Ledningen sitter i Göteborg, vilket också innebar att de inte kände oss så bra. De kanske trodde att vi bara skulle bråka.

De kanske trodde att vi bara skulle bråka.

Men med ett stort engagemang och vilja att lära sig vann klubben respekt och ledningen kunde se fördelarna med deras kunskap om de lokala förhållandena i Grums. En tidig fråga som klubben började gräva i var de låga lönerna bland supportpersonalen. Med stöd av Unionens  ombudsman  och en ny chef började man driva att det skulle göras en  lönekartläggning . Så långt behövde man dock aldrig gå. Ledningen insåg att de hade rätt och höjde lönenivån.

Alla pratar med alla
Arbetsplatsen i Grums är relativt liten, med totalt cirka 25 anställda, varav hälften på supportavdelningen. Till skillnad från många andra företag har Strongpoint upplevt fördelar av pandemin. Företaget säljer olika typer av lösningar till livsmedelsaffärer och leveransskåp för e-handel. Och eftersom både livsmedelsaffärer och e-handeln har haft ett uppsving under pandemin har det gynnat företaget. 

En fördel med att arbetsplatsen är så liten är att man egentligen inte behöver lägga tid på att marknadsföra klubben internt. Alla pratar med alla. Och eftersom många med tiden har insett att det är ett bra sätt att påverka på arbetsplatsen har klubben blivit populär. Idag är det flera som konkurrerar om lediga platser i klubbstyrelsen.

Fokuserar på insatser när det händer saker
Andreas själv valdes som ordförande när den tidigare ordföranden bytte jobb.

– Jag hade nog inte riktigt förstått att jag hade det här engagemanget i blodet. Jag hade inte ens tittat i vårt  kollektivavtal  tidigare. Men när jag satt med i styrelsen kände jag att det var kul frågor som jag gick igång på, något som de andra nog också såg och därför föreslog mig som ny ordförande.  

Jag hade nog inte riktigt förstått att jag hade det här engagemanget i blodet.

Tack vare att arbetsgivaren har blivit så positivt inställd till klubben känner han att det inte är något stort problem att hinna med uppdraget vid sidan av sitt vanliga arbete.

– Det är klart att det kan bli trångt om tid ibland, men jag känner ändå att det funkar och jag har väldigt bra dialog med HR-chefen. Vi har fokus på att göra insatser när det händer saker på företaget och vi är tydliga mot ledningen kring vad vi gör, vilket har tagits emot bra.

Hjälpte till att öka trivseln
En insats som särskilt uppskattades var när klubben fördjupade sig i varför betygen i det mätverktyg som företaget använder för att mäta hur medarbetarna mår och trivs, låg lägre bland medarbetarna i Grums än i resten av organisationen. Klubben ordnade medlemsmöten utan chefer närvarande och kunde fånga upp både missförstånd kring verktyget och vad som inte fungerade i arbetet. Utifrån det kunde man ge feedback till cheferna, vilket var mycket uppskattat och gjorde att man kunde vidta åtgärder som höjde trivseln och mätbetygen.

Med erfarenheten från klubbens egna framgångshistoria, vad har du för råd att ge till andra arbetsplatser där man går i tankarna om att starta klubb ?

-- Var inte rädd för att du inte vet eller kan allt. Fokusera på en sak i taget, till exempel löner, och sätt er in i det. Att starta klubb behöver verkligen inte bli övermäktigt, och det finns jättemycket stöd att få från Unionens ombudsmän.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Betyg