Årets Jobbhjältar - tidigare vinnare

Varje år belönar Unionen förtroendevalda som utmärkt sig genom att göra skillnad och uträttat fackliga stordåd på sin arbetsplats. Här kan du läsa om tidigare vinnare av kategorierna Årets Eldsjäl, Uppstickare och Nytänkare.

Varje år delar Unionen ut pris till förtroendevalda som utmärkt sig genom att göra skillnad och förbättra saker på sin arbetsplats. Ett  ombud  eller en  klubb  som lagt ner själ och hjärta för att driva viktiga frågor, hitta nya lösningar eller öka den fackliga styrkan. Utmärkelserna har delats ut sedan 2010 och här kan du läsa om tidigare vinnare.

Årets Jobbhjältar 2019

Årets Eldsjäl

En livskris blev vägen in till ett fackligt engagemang för årets eldsjäl, Jenny Sjöholm. Djup sorg och symptom på utbrändhet ledde till en sjukskrivning som varade i nästan ett år. Men arbetsgivaren Peab ställde upp och hon fick en bra rehabiliteringsprocess. När hon kom tillbaka gick det fort.

Årets Uppstickare

Trots att företaget funnits i trettio år och hela tiden haft kollektivavtal hade det aldrig funnits en klubb på säkerhetsföretaget Verisure Innovation. Inte förrän Albin Rosberg och hans kollegor i styrelsen tog initiativet förra året.

Årets Nytänkare

Att som ny klubbordförande lyckas med förändringsarbete är långt ifrån någon självklarhet. Men Angelica Fors, klubbordförande på Saab Dynamics, har fört in ny energi och nya tankar och fått klubbstyrelsen med sig på en spännande förändringsresa.

Vitt fält