Årets Jobbhjältar - tidigare vinnare

Varje år belönar Unionen förtroendevalda som utmärkt sig genom att göra skillnad och uträttat fackliga stordåd på sin arbetsplats. Här kan du läsa om tidigare vinnare av kategorierna Årets Eldsjäl, Uppstickare och Nytänkare.

Varje år delar Unionen ut pris till förtroendevalda som utmärkt sig genom att göra skillnad och förbättra saker på sin arbetsplats. Ett  ombud  eller en  klubb  som lagt ner själ och hjärta för att driva viktiga frågor, hitta nya lösningar eller öka den fackliga styrkan. Utmärkelserna har delats ut sedan 2010 och här kan du läsa om tidigare vinnare.

Från och med 2023 delas priser ut under Heja!-priset.

Årets Jobbhjältar 2022

Årets Eldsjäl 2022

Med riskbedömningar och ergonomi i fokus samt med en vilja att alla ska behandlas lika och må bra på jobbet har Fredrik utnämnts till Årets Eldsjäl.

Årets Uppstickare 2022

Från ostädade toaletter och dålig arbetsmiljö till förbättrade villkor - för alla. Minna och Camilla är Årets Uppstickare 2022.

Årets Nytänkare 2022

Struktur, lunchföreläsningar och välkomnande av nyanställda visade sig vara framgångsrecept för fackklubben på Fagerhults belysning.

Årets Jobbhjältar 2021

Årets Eldsjäl 2021

Bengt är Svensk Bilprovnings fackliga eldsjäl som tycker att det personliga mötet är grundläggande för att kunna lösa problem på arbetsplatsen.

Årets Uppstickare 2021

Jessica Larsson har tillsammans med fyra kollegor tagit upp striden för att placera frågor om en bra arbetsmiljö och bra anställningsvillkor högt upp på agendan.

Årets Nytänkare 2021

På AA Logistik i Västerås finns Teres Kolbert, en riktig nytänkare, med ett kreativt sinne och ett superintresse för arbetsmiljöfrågorna, redo att lyfta området till en ny nivå.

Årets Jobbhjältar 2020

Årets Eldsjäl 2020: Liselott Karlsson, Altia Sweden

”Med mod och fokus, hjärtat på rätt ställe och fötterna på jorden, kämpar du för att göra arbetsplatsen bättre och får samtidigt andra att engagera sig vid din sida.”

Årets Uppstickare 2020: klubbstyrelsen på StrongPoint

”För att ni lyckats med en av de viktigaste uppgifterna i det fackliga uppdraget, att få en skeptisk motpart att bli en positiv medpart som ser poängen med samverkan och medbestämmande på arbetsplatsen.”

Årets Nytänkare 2020: klubbstyrelsen på Paradox

”För att som ny klubb i en ung bransch utan facklig tradition snabbt ökat både medlemsantalet och engagemanget kring frågan om kollektivavtal på arbetsplatsen.”

Vitt fält