Löneväxling - förmånligt eller inte?

Förmånen löneväxling kan vara fördelaktig för både dig och arbetsgivaren, men det under rätt förutsättningar. Vad är sant? Tjänar du på löneväxling eller inte?

Det händer att det ringer medlemmar till Unionens rådgivare och berättar att de har fått erbjudande om löneväxling , och undrar om det vore smart att tacka ja.

Sara Andersson, rådgivare Unionen

Har du en hög lön?

Har du en lägre lön än 45 000 kronor i månaden, eller 8,07 inkomstbasbelopp (högsta pensionsgrundande inkomst) så tjänar du inte på en löneväxling , konstaterar Sara Andersson, som är en av medlemmarnas rådgivare på Unionen.

Du får lägre ersättning när du blir sjuk eller föräldraledig och mindre i allmän pension som gammal.

Dessvärre är det ganska vanligt att anställda med löner under den nivån erbjuds löneväxling , särskilt på arbetsplatser där det saknas kollektivavtal . Typiskt är att den anställde erbjuds inbetalningar till tjänstepension, mot att gå ner lite i lön. (När din arbetsplats omfattas av kollektivavtal ingår redan tjänstepension, utöver din lön.)

- Vad man då ska komma ihåg är att en lägre lön innebär att du får en lägre ersättning när du blir sjuk eller föräldraledig och att du får mindre i allmän pension som gammal.

- Däremot kan det vara ekonomiskt fördelaktigt att växla lön mot pension om du har en hög lön, på uppåt 60 000 kronor i månaden, säger Sara Andersson.

Det som gör det fördelaktigt med löneväxling vid hög lön är att löner över inkomstbasbeloppet inte längre påverkar nivån på vare sig den allmänna pensionen eller SGI, sjukpenninggrundande inkomst, samtidigt som företaget åtar sig en kostnad som den anställde annars skulle få betala privat – och betala skatt för. Företaget i sin tur kan dra av på kostnaden. Det handlar alltså i slutändan om att betala mindre skatt.

Ögonlaser och provrörsbefruktning

Löneväxling behöver inte göras mot pension. Tidigare var det ganska vanligt att löneväxla mot en leasingbil och andra former som blivit vanligare på senare år är ögonlaser, alltså en ögonoperation med laser, eller IVF-behandling, provrörsbefruktning.

- En medlem ringde och frågade mig om det gick att avstå nästa löneökning mot en extra veckas semester, och ja, det kan man väl förhandla om. Men det handlar inte om löneväxling då, eftersom du inte byter bort den lön du har i dag, säger Sara Andersson.

Apropå det: ett tips till dig som är på väg att sluta en överenskommelse om löneväxling är att se till att dina kommande löneökningar ska räknas på hela lönen, före löneväxlingen. För även om du har växlat form, är det ju fortfarande din lön.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg