Yrkesansvar för apotekspersonal
Som medlem i Unionen har du rätt till kostnadsfri hjälp om du råkat handla felaktigt eller varit försumlig i din roll som apotekspersonal. Läs hur du gör.
Som medlem i Unionen har du rätt till kostnadsfri hjälp om du råkat handla felaktigt eller varit försumlig i din roll som apotekspersonal. Läs hur du gör.
Inom apoteksföretagen ska det finnas ett inarbetat system för hur man ska gå tillväga för att behandla incidenter, avvikelser och felexpedition. Det är inte ovanligt att det finns ett datorbaserat system för hantering av anmälningar av avvikelse och felexpedition. Så fort ett fel eller en avvikelse har inträffat ska du underrätta din närmaste arbetsledare.
Det är viktigt att du och din omgivning inser att det främsta skälet till att anmäla det som hänt inte är att du som anställd ska pekas ut. Syftet är att åstadkomma högsta möjliga patientsäkerhet och förbättringar i rutinerna kring tillverkning och expedition av läkemedel.
Om ditt ärende förs vidare till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, respektive HSAN, Hälso- och sjukvårdsnämndens ansvarsnämnd, kan du få hjälp av Unionens förbundsjurister med att granska underlaget i ditt ärende och i normalfallet också biträde vid en eventuell prövning av ditt ärende i nämnd eller domstol.
Helgfri vardag 09.00-17.00
För att få rådgivning behöver du vara medlem i Unionen.
När du kontaktar Unionen för rådgivning eller svar på frågor om ditt medlemskap behöver du identifiera dig. Följ instruktionerna du får i telefon.
Skriv till Unionen
Använd vårt kontaktformulär för att skicka ett mejl till Unionen.
Unionens a-kassa
Kontakta Unionens a-kassa på 0770-77 77 88 eller genom a-kassans sajt.
För dig som är arbetsgivare
Vid förfrågan om yttrande för arbetstillstånd, använd kontaktformuläret.