Arbetsmiljöverkets föreskrifter organisatorisk och social arbetsmiljö, även kallat OSA, (AFS 2015:4) gör att du som kan ställa krav på en god arbetsmiljö och arbetsgivarens ansvar för den sociala och organisatoriska arbetsmiljön tydliga.
Föreskrifterna pekar ut tre viktiga huvudområden som arbetsgivare behöver hantera och förebygga:
-
Hög arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling
-
Krav på att chefer utbildas inom dessa områden
-
Sätta organisatoriska och sociala mål tillsammans med arbetstagarna
Föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö innehåller regler som samverkar med föreskrifterna för det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det betyder att även de sociala och organisatoriska frågorna ska ingå i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Vad organisatorisk och social arbetsmiljö innebär
Organisatorisk arbetsmiljö betyder villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar
Med social arbetsmiljö menas villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar socialt samspel, samarbete och socialt stöd från chefer och kollegor.
Andra viktiga begrepp är ohälsosam arbetsbelastning, krav i arbetet, resurser för arbetet och kränkande särbehandling.
I den sociala och organisatoriska arbetsmiljön ingår till exempel:
-
Arbetsförhållanden som arbetsbelastning
-
Stress och krav i arbetet
-
Upplevelse av rättvisa i ledarskapet
-
Gruppdynamik
-
Möjlighet till variation av arbetsuppgifterna
-
Befogenheter och ansvar eller hur arbetet är organiserat och liknande
Arbetsgivarens ansvar
Enligt föreskrifterna ska det finnas en balans mellan krav i arbetet och de resurser som finns. Reglerna innebär att din arbetsgivare har ett ansvar för att organisera arbetet så att de anställda inte får en ohälsosam arbetsbelastning. Här hittar du mer information om arbetsanpassning och rehabilitering.
Föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö innehåller regler som samverkar med föreskrifterna för det systematiska arbetsmiljöarbetet. För arbetsgivaren betyder det att den organisatoriska och sociala arbetsmiljön tydligare måste ingå i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Checklista - tips på punkter att gå igenom
-
Diskutera arbetsmiljön - chef, arbetsmiljöombud och medarbetare tillsammans.
-
Kartlägg vad ni gör redan idag inom det systematiska arbetsmiljöarbetet.
-
Kompetens - har chef och arbetsmiljöombud fått tillräcklig utbildning?
-
Resurser och befogenheter - har chefen tillräckliga sådana för att kunna leva upp till kraven?
-
Mål - hjälp till att sätta upp mål för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön
-
Balans - ohälsosam belastning ska undvikas. Var med och bevaka att krav och resurser i arbetet är i balans.
-
Tydlighet - jobba med tydlighet. Som medarbetare behöver du veta vilka arbetsuppgifter som ska utföras och vilka prioriteringar som gäller. Avsätt tid för medarbetarsamtal mellan chef och medarbetare.
-
Återhämtning - dra gränser så att det finns möjlighet till återhämtning. Formulera gemensamma regler för när man förväntas vara tillgänglig och när man kan koppla av.
-
Nolltolerans gäller för kränkande särbehandling. Det ska finnas väl kända rutiner för hur det ska hanteras.
Arbetsmiljöombud kan ställa krav
Om du som arbetsmiljöombud inte är nöjd med arbetsgivarens arbete med arbetsmiljöfrågorna eller om du har identifierat en risk eller brist, kan du i första hand kontakta arbetsplatsens om det finns en sådan. Annars kan du göra en begäran om arbetsmiljöåtgärder med stöd av arbetsmiljölagen kapitel 6 § 6a (även kallat ”lägga en 6:6a” eller ”göra en 6:6a-anmälan”). Den rätten bör dock användas med försiktighet - och alltid efter att förbättringskrav framförts upprepade gånger till arbetsgivaren - så stäm av detta med Unionens regionkontor innan.
Utbildning om vad föreskrifterna innehåller
Föreskrifterna ställer krav på vilka kunskaper chefer ska ha. Både chefer och arbetsmiljöombud kan behöva utbildning. Unionen erbjuder flera kurser och aktiviteter om arbetsmiljö.