Dag före röd dag och dag före helgdag

Det finns ingen rätt i arbetstidslagen att sluta tidigare dag före röd dag eller att vara ledig på klämdagar. Läs mer om vad som kan gälla, exempelvis när nationaldagen infaller på en lördag eller söndag.

Reglerna kan vara olika, men vanligast är normal arbetstid

Om inget är reglerat i policy eller avtal gäller normal arbetstid under dag före röd dag och på klämdagar (en dag eller flera dagar som infaller mellan olika helgdagar).

I vissa branscher finns det regler inskrivet i centrala kollektivavtal som ger arbetstagare rätt till halvdag (halv arbetsdag) dag före röd dag. Men vanligast är att det finns en policy, som arbetsgivaren har beslutat om, eller ett lokalt avtal, om klämdagar eller halvdag dag före röd dag. Ofta är det lokala fackklubbar som har förhandlat fram sådana förmåner som gäller just den arbetsplatsen.

Om nationaldagen 6 juni infaller på en helg

Vad som gäller när nationaldagen, den 6 juni, infaller på en lördag eller söndag beror på om din arbetsgivare har kollektivavtal eller inte och i så fall vilket  avtalsområde  det då gäller.

Så tar du reda på vad som gäller för röda dagar och för dig 2024

I de flesta kollektivavtal finns det reglerat vad som gäller kring nationaldagen och andra helgdagar. Men det ser olika ut beroende på avtalsområde . Hör gärna med din lokala fackklubb eller förtroendevalda om vad som gäller på din arbetsplats. Du kan självklart också höra med din arbetsgivare eller dina kollegor.

I ditt kollektivavtal hittar du oftast information om detta i avtalet om ”Allmänna anställningsvillkor”, under rubrikerna arbetstid, ledighet eller permission.

Ditt kollektivavtal

Logga in för att hitta dina avtal som hör till ditt kollektivavtal.