Dag före röd dag och dag före helgdag

Det finns ingen rätt i arbetstidslagen att sluta tidigare dag före röd dag eller att vara ledig på klämdagar. Läs mer om vad som kan gälla, exempelvis när Nationaldagen infaller på en lördag.

Reglerna kan vara olika, men vanligast är normal arbetstid

I vissa branscher finns det inskrivet i centrala kollektivavtal , men vanligast är att det finns en policy, som arbetsgivaren har beslutat om, eller ett lokalt avtal, om halvdag före röd dag.

Det är vanligast med normal arbetstid under dag före röd dag och på klämdagar (en dag eller flera dagar som infaller mellan olika helgdagar), men det finns något enstaka kollektivavtal som ger arbetstagare rätt till ledighet på klämdagen samt halvdag (halv arbetsdag) dag före röd dag.

Ofta är det lokala fackklubbar som har förhandlat fram sådana förmåner som gäller just den arbetsplatsen. På andra företag jobbar man in klämdagarna för att kunna vara ledig.

Nationaldagen

Vad som gäller nationaldagen, den 6 juni, beror på om din arbetsgivare har kollektivavtal eller inte och i så fall vilket  avtalsområde  det då gäller.

Så tar du reda på vad som gäller för dig

I de flesta kollektivavtal finns det reglerat vad som gäller kring nationaldagen och andra helgdagar. Men det ser olika ut beroende på avtalsområde. När du loggar in genom att klicka nedan på ”Direktlänk till ditt kollektivavtal” kommer du till det avtal som gäller för dig. Scrolla sedan ner på sidan till ”Allmänna anställningsvillkor” och välj dokumentet ”Tjänstemannaavtalen 2017-2020” där du i innehållet oftast hittar denna info under rubrikerna arbetstid, ledighet eller permission.