Om att hålla svåra samtal

De svåra samtalen - digital föreläsning. Ta del av en föreläsning om de svåra samtalen som du som chef och ledare kan behöva ha med dina medarbetare.

Lär dig ta det svåra samtalet

– Genom åren har vi märkt att det finns ett stort behov att prata om det här ämnet, säger Caroline Wiklund. Både jag och Anders har jobbat med de här frågorna under en lång tid. Vi upplever att det i dag är många chefer som tycker att dessa samtal är jobbiga. Vi ville ge inspiration till hur man kan tänka i dessa situationer och har därför skapat filmer om fem typiska svåra samtal.

Här i den första delen av föreläsningen pratar Caroline och Anders om dessa olika svåra samtal man kan ställas inför som chef och varför det är viktigt att faktiskt hålla dem.

Ett kort smakprov på del 1 "Om att hålla svåra samtal" (1 min).

Som medlem kan du logga in och se hela del 1 "Om att hålla svåra samtal".

Tips och råd inför samtalen

– Som chef är du ofta ensam i din roll. Du vet sällan vilka situationer du kan komma behöva hantera. Bara för att du har en yrkesroll som heter chef betyder inte att du är impregnerad mot allt som är svårt. Det är svårt att ge feedback till en kollega som luktar svett, eller som beter sig på ett sätt som inte är acceptabelt – oavsett om du är chef eller inte. Men som chef är det ditt ansvar att hantera det.

Med föreläsningen vill Caroline och Anders skicka med en rad handfasta tips att använda sig av när dessa situationer dyker upp.
– Ett svårt samtal kan dyka upp när som helst och se väldigt olika ut. Vi ville bryta ner ämnet, specificera och ge exempel. Vi valde att titta närmre på samtal som rör sexuella trakasserier, mobbning samt att hantera stress och psykisk ohälsa.

Digital föreläsning

De svåra samtalen är en föreläsning i fem delar med Anders Kinding och Caroline Wiklund som handlar om de svåra samtal man ställs inför i rollen som chef och ledare. Caroline Wiklund är stresscoach och utbildare på Unionen. Anders Kinding är ledarskapskonsult och författare och har i över 20 år arbetat med att utveckla och utbilda chefer.

Se de övriga delarna av föreläsningen

Känsliga frågor

I vilka situationer är du som chef tvungen att ta de svåra samtalen?

Kränkande särbehandling

Lär dig signalerna på kränkande särbehandling - ett arbetsmiljöproblem.

Sexuella trakasserier

Vad kan du som chef göra för att förebygga och prata om sexuella trakasserier?
Shape Created with Sketch.

Lär dig mer om ledarskap, arbetsmiljö, lön och jämställdhet på Unionen Chef Play. Där hittar du podden Mellanchefen emellan, filmer, e-utbildningar och mycket mer.