Vet du vilka spår du lämnar i jobbmobilen?

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.

Publicerad 06 juli 2021

Mobilskärm öga illustration Klockan är 16.39. Du kanske är på väg för att hämta barn på förskola. Svarar på två e-postmeddelanden på bussen. Lägger upp en selfie. Ringer ett snabbt samtal till projektledaren under promenaden från hållplatsen.

Klockan är 19.50. Nattning avklarad, du surfar lite, kollar flödet. Läser ikapp dagens e-postskörd. Du känner att du måste svara på ett, lägger en stund på att få formuleringarna rätt där i soffan. Slökollar på tv, passar på att i mobilen köpa de där nya hörlurarna du har tittat på ett tag nu. Kollar likes på din selfie.

Klockan är 06.40. Du läser ett svar på det där viktiga meddelandet du fick igår medan du fixar allas frukost. Börjar formulera svaret i huvudet på väg till jobbet. Kollar fler likes på din selfie.

Allt det privata gör du på din jobbmobil.

I Unionens nya rapport ”Privata spår i jobbmobilen” identifierar vi en trend att en stor andel av användningen av jobbmobilen är av privat karaktär. Det betyder förvisso inte att vi inte jobbar. Snarare är det sannolikt ett tecken på att det finns appar och funktioner i jobbmobilerna som används utanför arbetstid.

Det vi kanske inte tänker på är att all användning av en uppkopplad jobbenhet kan registreras. Dels av den som äger enheten, arbetsgivaren, dels den som utvecklar appen, exempelvis ett sociala medier-företag. På så sätt skapas digitala versioner av oss själva, baserat på den data som registreras av oss, när vi använder enheten.

Hur sådan registrering går till och vad som händer med datan är ofta oklart. Samtidigt är det många av oss som instinktivt reagerar negativt om någon använder eller säljer vidare data om oss. Här finns en paradox. Å ena sidan en hög integritet, å andra sidan skickar vi ut personliga och privata data i system som vi inte alltid har koll på.

Privatliv och arbetsliv samsas ofta om utrymme i samma uppkopplade arbetsenheter, framför allt smartphones. Vi suddar ut gränser mellan privat och arbete inte bara i tid och rum, utan även i en digital sfär.

Det behöver inte leda till något ont. Men det är en förskjutning av vilken information vi delar med oss av. Det är svårt att tänka sig att du skulle skriva en lista i slutet av varje vecka över alla platser du har varit på, hur lång tid du har använt sociala medier och all din surfhistorik. För att sedan lämna in på kontoret måndag morgon.

Nu kan den listan skapas automatiskt. Även om ingen läser den så har det hänt något med gränsen.