Svenska techbolag förstår inte värdet av kollektivavtal

Svenska techbolag är ledande inom ny teknologi. Nu är det dags att komma i kapp när det gäller synen på den svenska arbetsmarknadsmodellen och teckna kollektivavtal!

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.
ml

Publicerad 10 jan. 2023

Nyligen debatterade Unionen i Computer Sweden om att Svenska techbolag inte förstår vad de kan tjäna på att teckna ett avtal, inte bara vid förändringar i verksamheten utan också genom att man blir mer attraktiv som arbetsgivare.

Anledningen är att Unionen nu går vidare i tvisten mot Klarna. Fallet med Klarna visar att det finns en stor okunskap om fackets roll, kollektivavtal och vad det innebär att förhandla och samarbeta med facket

Att teckna kollektivavtal handlar om att ge anställda ett paket som bland annat gör att viktiga saker som löner, arbetsvillkor och uppsägningstid får branschanpassade regler. Reglerna är framförhandlade av de arbetsgivarorganisationer och fackförbund som själva finns i branschen.

Ett kollektivavtal visar att ett företaget är seriöst och satsar långsiktigt.  Det gäller både när man ska konkurrera om ny personal och i affärsförbindelser med andra företag eller vid olika typer av upphandling då kollektivavtal ofta är ett krav – inte bara från stat, kommun och landsting, utan även från många företag.

En viktig del av modellen är medarbetarnas inflytande. Med ett kollektivavtal har medarbetarna möjlighet till större insyn och möjlighet att påverka situationen vid exempelvis förändringar i verksamheten. Det gynnar även arbetsmiljön när medarbetare kan vara med och påverka den verksamhet man är en del av.

När det finns kollektivavtal på arbetsplatsen vet alla vad som gäller och det blir mer tid för både arbetsgivaren och medarbetarna att fokusera på verksamheten.

Många företag inom techbranschen tycks nu gå en skakig framtid till mötes och neddragningar hotar fler. Kollektivavtal ger medarbetare som blir uppsagda stöd till omställning. Med ett kollektivavtal på plats är det enklare att göra rätt vid personalneddragningar.

Martin Linder