Så stressar mobilen dig

Stress förknippas ofta med pressade situationer och en massa måsten. Men även mobilen kan ge stresspåslag. Här berättar vi varför du bör ge jobbmobilen semester i sommar.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.

Publicerad 13 juni 2023

Person blir stressad av att kolla på mobilen.

Många av oss känner att vi spenderar för mycket tid på mobilen. Ibland får vi till och med kvitto på hur rätt vi har – när skärmtiden för veckan visas. Enligt den globala undersökningen ”Digital 2023 global overview report” spenderar den typiska mobilanvändaren fem timmar om dagen på sin telefon! Mobilen är alltså en väl integrerad del av våra liv. Den underlättar i vår vardag, inte minst ger den oss möjlighet att jobba på distans, men scrollandet har också negativa effekter på våra hjärnor.

Hjärnan är inte byggd för dagens digitala livsstil

Överläkaren Anders Hansén brukar påpeka människans hjärna inte är byggd för dagens digitala livsstil. De fungerar på ungefär samma sätt som för flera tusen år sedan, där vi fick stresspåslag för att snabbt kunna slåss eller fly när vi jagades av vilda djur. Men hjärnan stressas även av det konstanta informationsflödet från våra mobiler. Det är en mer lågintensiv stress än den på savannen. Men att hjärnan hela tiden utsätts för intryck och förväntas vara aktiv, exempelvis genom att du ska svara i teams-chattar och mejl i princip dygnet runt, ger också ett stresspåslag som i förlängningen kan vara skadligt.

Beroendeframkallande kickar

Så varför dras man då till mobilen? Jo, varje gång du tar upp mobilen och klickar runt, får hjärnan en liten kick. Det är också anledningen till att många människor tar upp den och småkollar typ hundra gånger per dag. Men när du känner beroendet, reflektera då också över stresspåslaget som drar igång i kroppen när du kollar mobilen.
Så tipset för god återhämtning är att ge jobbmobilen semester i sommar. Låt er båda få ladda batteriet.
Vinsten? Du kommer att upptäcka att du har en massa tid som du inte trodde fanns!

5 tips för minskad mobilstress i sommar

1. Ha gemensam mobilpolicy
    Ha en gemensam mobil- och mejlpolicy på företaget och i din arbetsgrupp. Bestäm att om någon har semester, så stör man inte varandra annat än i absoluta nödfall.
  2. Utmana varandra
    Gör gemensam sak med kollegor, och utmana varandra i att ta mobil- och mejl-semester. Alltså att inte kolla slentriankolla och svara på mejl. Och hjälp varandra: Om någon mejlar till dig, så påminn hen om att man har all rätt att koppla av på semestern, att hen är värd lite vila, och att ni kan ta frågan sen när ni båda är tillbaka på kontoret.
  3. Stäng av notiser
    Tänk om någon stod och knackade dig på axeln varannan minut, för att berätta något just då helt ovidkommande. Det kan låta absurt, men mobilens plingande och blinkande har liknande effekt på dig. Det skapar stress och får dig att tappa fokus. Så att stänga av notiser, är ett effektivt sätt att direkt minska stress.
  4. Avinstallera appar
    Fastnar du lätt i vissa appar? Om de inte är livsviktiga, så avinstallera dem från din mobil. Eller flytta dem från startskärmen, göm dem i någon mapp, så att du inte har dem mitt framför ögonen.
  5. Stäng av jobbmobilen
    … och lägg undan den. Ett mycket effektivt sätt att komma bort från informationsflödet.