Unionen ser en välfungerande och hållbar infrastruktur som en avgörande förutsättning för en rättvis klimatomställning, fler jobb för framtidens arbetsliv och en starkare nationell beredskap. I en tid där vi behöver ställa om, för att klara den gröna omställningen, kompetensbristen och ett nytt säkerhetsläge är investeringar i järnvägsnätet centrala för att skapa fler jobb, minska utsläppen och stärka Sveriges försvarsförmåga.
Järnvägen har potential att förstora arbetsmarknadsregioner, möjliggöra överflyttning från flyg och väg till rälsburen trafik, och förbättra tillgängligheten för både människor och gods. Samtidigt är underhållet eftersatt, kapaciteten otillräcklig och flera viktiga stråk lider av flaskhalsar. Unionen vill se en kraftigt ökad takt i utbyggnaden och upprustningen av järnvägsinfrastrukturen, med särskilt fokus på regionala satsningar som ger klimatnytta, stärker beredskapen och skapar fler jobb.
Satsningar på järnväg är investeringar i jobb, lägre utsläpp och säkerhet.
Vad vill Unionen?
-
Snabb upprustning av Malmbanan med partiella och på sikt fullständiga dubbelspår.
-
Genomförande av Norrbotniabanan och Nya Ostkustbanan i sin helhet, utan ytterligare förseningar.
- Förbättring av järnvägen mellan Stockholm och Oslo, inklusive fullständiga dubbelspår längs Mälarbanan och Värmlandsbanan samt nya länkar mellan Örebro-Kristinehamn och Oslo-Arvika.
- Kapacitetshöjande åtgärder längs Södra stambanan, särskilt kring Hässleholm och Malmö, för att möta effekterna av Fehmarn-Bält-förbindelsen.
- Utveckling av sträckan Oslo–Göteborg, inklusive genomförandet av "Godskonceptet" för ökad godskapacitet.
- Snabbt genomförande av Sydostlänken och dubbelspår Växjö–Alvesta för att stärka södra Sveriges industri och beredskap.
- Upprustning av Inlandsbanan som strategiskt alternativ till kustnära stråk.
- Fokus på flaskhalsar och kortsiktiga kapacitetshöjande åtgärder som ger snabba effekter för klimat, jobb och beredskap.