Unionens grafiska identitet
Unionens grafiska identitet innehåller regler och riktlinjer för användning av Unionens logotyp, färger, illustrationer, ljud och musik, fotografier och typografi.
Unionens grafiska identitet innehåller regler och riktlinjer för användning av Unionens logotyp, färger, illustrationer, ljud och musik, fotografier och typografi.
En viktig del av vårt varumärkesarbete är att vi känns igen, oavsett hur och var vi syns. Därför är den samlade grafiska identiteten en viktig del av den bild och de associationer vi vill att omvärlden ska få av Unionen.
Den grafiska identiteten är helt enkelt ett antal riktlinjer för hur våra trycksaker, marknadsföringsinsatser och digitala enheter ska utformas så att de ger ett enhetligt, konsekvent och tydligt intryck.
Logotypen i kombination med vår gröna färg är tillsammans de främsta bärarna av vår identitet och igenkänning, det visar sig tydligt i alla varumärkesundersökningar och kampanjmätningar vi gör. Men vår grundläggande grafiska identitet består av ytterligare fem element som alla tillsammans med logotypen bildar vår grafiska profil; färger, illustrationer, ljud och musik, fotografier och typografi.
För att fylla namnet Unionen med »framgång« och »glädje« behövs en formgivning som signalerar positivitet, utveckling och organisk dynamik. Logotypens gröna runda sammanlänkade form signalerar tillsammans med namnet vår vision.
För att vår logotyp ska synas ordentligt behövs en fri yta runtom. Vår tumregel är att denna frizon behöver vara minst lika bred som logotypen är hög.
Genom att använda en fast storlek på våra vanligaste format undviker vi ett rörigt intryck. Placeringen kan variera. Använd fast storlek på 45 millimeters bredd i format mellan A6 och A4.
Logotypen får bara återges i Unionen-grön eller vit mot Unionen-grön bakgrund. Svart logotyp får bara användas i svartvitt tryck.
Grön logotyp placeras endast mot vit bakgrund. Vit logotyp placeras på Unionen-grön bakgrund.
Unionens logotyper för våra undervarumärken lyder under samma grafiska regler som modervarumärket.
I de fall logotypen är 45 millimeter bred ska klubbnamnet skrivas i Arial Regular 9 punkter och placeras vänsterställt 2,4 millimeter under logotypen.
Namnet Unionen signalerar trygghet, stabilitet och kunskap. En stor och stark aktör. För att även fylla Unionen med värden som framgång, engagemang och glädje behövs en kompletterande tonalitet i färg och form som är positiv, harmonisk och organisk. Därför den gröna färgen som står för växtlighet och klartecken, rätt och framåt
Unionen-grön är vår profilerande färg. Färgen bidrar starkt till att kommunicera Unionen som avsändare. Därför använder vi den så mycket och så ofta som möjligt.
Tydligast är Unionen-grönt i kombination med vitt. Använd exempelvis vit rubriktext mot Unionen-grön bakgrund eller Unionen-grön rubriktext mot en vit bakgrund. Unionen är grönt!
För att skapa särskild uppmärksamhet eller för informationselement som diagram finns möjlighet att använda fem pigga färger. Undvik att lägga en accentfärg direkt på Unionen-grönt.
För textplattor, mindre ytor och bakgrunder, kan toner av dom två kompletterande färgerna sparsamt användas.
Här kan du ladda hem en färgkarta på alla Unionens profilfärger
Normalt bygger vår visuella identitet på fotografier. Men i vissa lägen kan en illustration förhöja eller förtydliga ett skeende eller en idé. Då använder vi oss av ett enkelt skissmanér, gärna i kombination med fotografier. Illustrationen ska vara svart eller grön mot vita bakgrunder. Vit mot färgade bakgrunder.
Du ska inte bara se utan också höra att det är Unionen som är avsändare. I vårt ljudbibliotek finns därför bland annat en ljudlogotyp och specialskriven musik som utgår från varumärkesplattformen och ska harmonisera med logotyp och övriga element, till exempel vid produktion av film, radio eller i samband med ett event.
Unionens fotografiska manér ska slå an samma ton i alla våra bilder. Innehåll och utförande ska spegla Unionens vision och grundläggande värderingar. De ska därför vara positiva, framåtsyftande, kraftfulla och inte minst förmedla ett modernt och jämställt synsätt.
De personer som syns i våra bilder ska upplevas som stolta, trygga och positiva. Det är viktigt att vi ger uttryck för mångfald i form av genus, etnicitet, ålder med mera. I de fall vi inte direkt avbildar någon person ska någon form av mänsklig närvaro finnas, till exempel en uppslagen bok, en kaffekopp eller en tänd skrivbordslampa.
För att skapa igenkänning för vår målgrupp, privata tjänstemän , använder vi företrädesvis kontorsmiljöer. Gärna moderna, spännande, trevliga och mysiga lokaler som signalerar framgång, trygghet och glädje, det vill säga drömarbetsplatser! Kläder och rekvisita i färger som matchar våra accentfärger är bra.
Ljussätt för varmt ljus och lite extra stuns i färger och kontraster vid fotograferingstillfället. För efterbehandlingen finns färdiga inställningar för Photoshop som bidrar till att vi uppnår känslan av ett Unionen oavsett vilken fotograf eller bildbank vi använder oss av.
All text, både rubrik och brödtext, vänsterställs. Traditionella typografiska regler gäller. För brödtext exempelvis indrag hellre än tomrad, radlängder på cirka 65 tecken, kursiv istället för fet eller understruken text, et cetera.
Allt kommunicerar – även lokaler som kontor, konferensytor, klubblokaler, mässor, event med mera. Unionens formkoncept för inredning utgår från visionen och de ledord som finns i vår interna kultur: utvecklande, professionell och omtänksam.
Med arkitektur och design vill vi skapa en attraktiv och inspirerande mötesplats med rum för driv, lärande, mångfald och kreativitet. En arbetsmiljö som ger »kraft att göra skillnad« och där varumärkets löfte om framgång och glädje tydligt kommuniceras.
Precis som med Unionens övriga grafiska identitet ska vårt inredningskoncept tillföra en positiv, harmonisk och organisk känsla.
Med vår gröna färg som grund använder vi oss av element från växtriket i valen av till exempel material, textilier, färger, möblering, namngivning och inredningsdetaljer som folierade illustrationer. I våra lokaler ska växtkraften sitta i väggarna.
Bilden av Unionen skapas inte bara genom valet av färg och form utan också av tilltal och ton.
Vi är ett förbund med en positiv syn på arbetslivet, som hela tiden gör vårt bästa för att förbättra saker och inte fastnar i det som är problemet utan också berättar hur det kan lösas.
Dessa förstärker vi till exempel genom att använda ett rakt, vardagligt och obyråkratiskt språk så att vi delar med oss av våra kunskaper på ett lättillgängligt sätt och lockar
till engagemang.