För ett öppet arbetsliv

Unionen deltar 2021 med digitala seminarier under Stockholm Pride och World Pride. Läs om årets vinnare av Unionens HBTQI-pris.

Bild med två händer som formar ett hjärta med regnbågsflagga i bakgrunden

Digitala seminarier på World Pride – Copenhagen & Malmö

I år går World Pride av stapeln som ett samarbete mellan Malmö Pride och  Copenhagen Pride.

Unionen deltar även här med digitala seminarier som kommer sändas 16 augusti mellan kl 14-18 via World Pride House . (Länkar till sändningarna kommer inom kort.)

Anmäl till seminarierna här

Våra digitala seminarier under Stockholm Pride

4 augusti kl 12.00

Är inte läggning och identitet frågor som är privata? Vad har HBTQI-frågor med facket att göra?

5 augusti kl 12.30

Vad är en diskriminerande handling och hur drabbas HBTQI-personer av diskriminering på arbetsplatsen och vad kan du göra om du blir utsatt?

5 augusti kl 13.30

Hur ser inkluderingen ut på arbetsmarknaden ut idag? Professor Mats Hammarstedt går igenom sin forskning om HBTQI-personer på arbetsmarknaden.

6 augusti kl 12.00

Skiljer sig sexuella trakasserier mot HBTQI-personer jämfört med de personer som lever heteronormativt?

6 augusti kl 13.00

Hur ska vi nå ett arbetsliv där acceptans, inkludering och öppenhet inte bara präglar arbetsmiljön – utan är en hygienfaktor på alla arbetsplatser?

Bild med HBTQI-prisets logo Vinnare av Unionens hbtqi-pris 2021: Vattenfall Kundservice

Det är mänskligt att inte kunna allt, men väcker man en nyfikenhet, så föds också en vilja att lära mer. Så tänkte Vattenfall Kundservice när de bestämde sig för att på allvar jobba med hbtqi-frågorna. Nu vinner de Unionens hbtqi-pris 2021 för sitt gedigna arbete med att bli ett regnbågsfärgat företag.

Läs mer om årets vinnare här

Om Unionens HBTQI-pris

Unionen har delat ut HBTQI-priset sedan år 2011 Syftet är att uppmärksamma bra förebilder, lyfta fram goda exempel och inspirera fler arbetsplatser till att på positiva, framsynta sätt arbeta med hbtqi-frågor. Så att allas kompetens tas till vara. Alla medlemmar i Unionen kan nominera sin arbetsplats. Håll utkik om du vill nominera din arbetsplats till 2022 års pris.

Bok med tidigare vinnare av Unionens HBTQI-pris

Hjälp oss göra Unionen bättre