Slutspurt innan avtalen inom industrin löper ut

Fredag den 31 mars är sista dagen att komma överens med arbetsgivarna om innehållet i nya kollektivavtal i industrin.

Unionen och övriga fackförbund som samförhandlar inom ramen för Industriavtalet kräver bland annat löneökningar på 4,4%, höjning av lägstalönerna och nya avsättningar till flexpension/deltidspension. Kraven är ställda utifrån en avtalsperiod på ett år. Krav som arbetsgivarna hittills har sagt nej till.

Denna sista vecka - innan nuvarande avtal löper ut 31 mars - fortsätter intensiva förhandlingar för att gå i mål med ett förhandlingsresultat som kommer utgöra det vi kallar märket vars innehåll blir normerande för övriga avtalsområden.

Tidigare i mars månad klev de opartiska ordföranden (Opo) in i förhandlingarna enligt förhandlingsordningen som finns för industriavtalet. Deras uppgift är att leda förhandlingarna i syfte att underlätta för parterna inom Industrin att nå en överenskommelse. I förra veckan presenterade de opartiska ordföranden ett första avtalsförslag som Unionen tackade nej till.

De berörda så kallade branschdelegationerna – som förhandlar om villkoren i de nya kollektivavtalen – är på plats på Unionens förbundskontor för att ta ställning till nästa förslag som kommer från de opartiska ordföranden.

Så snart det finns mer information om förhandlingarna publiceras det här på avtalswebben.

Tillbaka till avtalswebben.

Gilla och dela gärna vår kampanj "Vi står upp för schyssta löner"