Nytt avtal - Säkerhetsföretagen klart

Unionens medlemmar som omfattas av avtalet Säkerhetsföretagen har fått ett nytt avtal med nya villkor. Säkerhetsföretagen lämnar Transportföretagen och blir, från och med den 1 januari 2021 arbetsgivarorganisationen Almegas nionde förbund.

Det nya avtalet gäller från och med 1 december 2020 och 29 månader framåt till 30 april 2023. 4,7 procent går till löneökningar och nya avsättningar görs till tjänstepensionen inom ramen för flexpension (deltidspension).

Säkerhetsföretagen lämnar Transportföretagen och blir, från och med den 1 januari 2021 arbetsgivarorganisationen Almegas nionde förbund. Almega har erhållit mandat från Transportföretagen för att genomföra årets avtalsförhandlingar på avtalsområdet då tjänstemannaavtalet från Transportföretagen följer med övergången. Den tidigare flexpensionslösningen från Transportföretagen ersätts med Almegas variant, i enighet med Överenskommelse om Flexpension i Tjänsteföretag från 2017, och med uppdateringar och tillägg. Utifrån ovannämnda överenskommelse anpassas såväl löneavtalet som allmänna anställningsvillkor i vissa delar.

Läs mer under rubriken "Avtalsnytt - kortare nyheter om ditt kollektivavtal " på avtalsområdets sida.